West

Rank 2421 Gelezen 124 Aan het lezen 1 Wil ik lezen 188 Favoriet 15 Recensies 9
Literatuur & Romans Artikelen 3 Spots 5 Top25's 7   Topics 0
‘Een adembenemende debuutroman.’ The Guardian
Een betoverende, avontuurlijke roman over een epische reis, en over rouw, opgroeien en eenzaamheid, maar boven alles een ode aan de hoop.
Uitgeroepen tot een van de beste boeken van het jaar door o.a. The Sunday Times, The Guardian en The Washington Independent
Pennsylvania, begin negentiende eeuw. Als weduwnaar en muilezelhouder Cy Bellman in de krant leest dat er gigantische, eeuwenoude botten zijn ontdekt in het modderige Kentucky, verlaat hij zijn kleine boerderij om met eigen ogen te zien of het gerucht dat er nog steeds reusachtige monsters rondstruinen in de wildernis achter de Mississippi waar is. Met de belofte dat hij zijn dochter Bess vaak zal schrijven en dat hij binnen twee jaar terug zal keren, laat hij haar achter bij zijn nukkige zus en trekt naar het westen.
Met alleen een oude schuur vol miserabele dieren en de gouden ring van haar overleden moeder vult Bess eenzame dagen met het volgen van haar vaders route op kaarten in de bibliotheek en wachtend op zijn brieven. Ondertussen dwaalt Bellman steeds verder weg van huis door onherbergzame en vreemde landschappen, op een roekeloze zoektocht naar het onbekende.
De pers over West
‘Het beste boek dat ik dit jaar heb gelezen – een wonderbaarlijke debuutroman vol warmte en menselijkheid, prachtig opgeschreven, met een briljant opgezet einde.’ The Sunday Times
‘Prachtig triest. Davies’ krachtige proza is een wonder – ze creëert hele werelden in een paar behendige pennenstreken.’ The Times
‘Deze korte, verbluffende roman speelt in op de mythes van de Amerikaanse grens en biedt een levendig verhaal over toewijding en verlies.’ San Francisco Chronicle
‘West heeft de wijsheid en het lyrische proza van een volksverhaal dat je meteen bij de strot grijpt en dat je in één ruk wilt uitlezen.’ The Irish Times
‘Een juweel van een boek. In de geest van de grote queeste-romans van Twain, Melville en Cervantes, maar met een subtiele vrouwelijke blik.’ The Toronto Star
‘Hartverscheurend mooi, een meesterlijk debuut.’ Kirkus, starred review
‘Betoverend.’ Publishers Weekly

2 keer bewerkt, laatste bewerking door Salustia

Evelien Walravens Hebban Recensent

Expeditie Midlife Crisis

door: Evelien Walravens 9 reacties 1 like

Carys Davies is een nog onbekende auteur in Nederlandse boekenlandschap. Voordat haar debuutroman West uitkwam, publiceerde zij een tweetal verhalenbundels (Some New Ambush en The Redemption of Galen Pike), waarmee zij hoge ogen gooide en die beloond werden met vele nominaties en prijzen. Davies...

Reacties op: West