Will Adams

Rank 3066 Gelezen 1 Aan het lezen 0 Wil ik lezen 0 Favoriet 0 Recensies 0

Dit is het spannende levensverhaal van Will Adams, een zeeman, die als eerste Engelsman in 1600 voet aan land zette in Japan. Will Adams wil zijn leven in Engeland ontvluchten en gaat daarom een reis via Kaap Hoorn naar de Specerij Eilanden maken. Op deze tocht - op adembenemende wijze beschreven - vergaan vier van de vijf schepen en Adams komt met nog een handjevol bemanningsleden in de Japanse wateren terecht. Daar ontkomen zij weer ternauwernood aan de dood. Will blijft in Japan en daardoor is dit boek méér dan een relaas van spannende avonturen. Want het geeft een indringende beschrijving van het verschil in denken tussen de West-Europeanen en de Japanner, Vol verbazing is Adams over hun levensgewoonten. Hij leert de armoede en de rijkdom, de eerlijkheid en de wreedheid van de Japanners kennen. Hij wordt ingewijd in de plichten van de samurai, oprechtheid, trouw aan de begonnen zaak en wreken van gekwetste eer In Japan gaat een nieuwe wereld voor Adams open, zonder zondebesef, een wereld waarin de sexualiteit, volkomen verschillend van zijn westerse ervaringen, een vanzelfsprekende plaats inneemt. Adams is een dromer en een zoeker naar schoonheid, hierdoor komt hij steeds in conflict met zijn religieuze opvoeding. Maar in Japan leert hij genieten zonder wroeging. Na veel tegenslagen kan Will Adams zich een echte Japanner noemen. In dit boek kunnen we de gedaantewisseling van Will Adams uit Kent tot Anjin Miura levensecht meemaken. Zijn huwelijk met Magome Shikibu, dat na veel beproevingen zijn leven een basis en geluk geeft, maakt de integratie in het Japanse leven volkomen. De verleiding naar Engeland terug te gaan kent hij niet meer. Hij is Anjin Miura die een rol heeft gespeeld in de geschiedenis van Japan en wiens inzichten mede de nieuwe wetten van de Shogun doortrokken hebben.

Luitingh-Sijthoff
01 januari 1974