Youth - Jeugd

Youth - Jeugd

De novelle Youth (Jeugd) betekende een keerpunt in Conrads loopbaan als schrijver. Hij schrijft het op een moment dat hij niet vordert met een verhaal waarin hij zich helemaal heeft vastgebeten. Hij neemt dan zijn toevlucht tot autobiografisch materiaal, zijn reis met de bark Palestine, het eerste schip waarop hij diende als officier, en laat het relaas van de reis vertellen door een zekere Marlow - at least I think that is how he spelt his name - een oudere zeeman die in een gezelschap van voormalige zeelui, nu heren van stand, weemoedig terugblikt op zijn jonge leven. Dat bevalt Conrad zo goed dat hij dit procedé ook gebruikt in Heart of Darkness en Lord Jim, waarmee hij zijn naam vestigt.

De illustraties van de gerenommeerde Engelse graficus Blair-Hughes-Stanton (1902-1982) geven op krachtige wijze uitdrukking aan de jeugdige vitaliteit waardoor het verhaal bezield wordt.

Youth (Jeugd) verschijnt in de reeks tweetalige edities van uitgeverij Shinz, www.shinz.nl
Literaire fictie algemeen
Shinz