Zandloper

Danilo Kis, auteur met een indrukwekkend oeuvre van een tiental boeken, is al enige jaren niet meer weg te denken uit de moderne Europese literatuur. Ook in Nederland dringt zijn naam nu door als een van de belangrijkste en interessantste Midden-Europese schrijvers. Na "Een grafmonument voor Boris Davidovitsj" en "Encyclopedie van de doden" (verhalen) presenteren wij de roman "Zandloper".
Kis' wereldvisie en mensbeeld zijn getekend door zijn jood-zijn en zijn oorlogsherinneringen. Hoofdpersoon in "Zandloper" is de Hongaarse spoorwegemployé E.S., wiens laatste maanden voor zijn deportatie naar Auschwitz worden beschreven. De aanleiding voor het schrijven van "Zandloper" was autobiografisch: een na jaren teruggevonden brief van Kis' vader uit 1942 aan zijn zuster.
'Ik ben geen schrijver die de onwetendheid verfraait en de lezer vleit: ik val mijn lezers aan.' (Nieuwsblad van het noorden) Aldus Kis, en het wapen waarmee hij aanvalt is zijn fenomenale schrijftalent.

Recensies (1)

Is Zandloper het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zandloper