Zeker weten?

Hoe gaan we om met onwetendheid? Er zijn twee mogelijkheden: je kunt proberen de betrouwbaarheid van je eigen weten te vergroten, maar je kunt ook falen en onwetendheid verwelkomen of zelfs opzoeken. De tweede strategie werd gepropageerd door Socrates en door de filosofen van de Verlichting. In dit boek kiest politiek filosoof Herman van Gunsteren voor die tweede richting. Niet om nog eens de voordelen ervan op te sommen, maar om na te gaan hoe die in praktijk gebracht kan worden, zowel op individueel als collectief niveau. Hoe komt een arts tot een oordeel? Waarom maken sommige artsen meer fouten dan anderen? Hoe ging Socrates te werk? Wat kenmerkt een vrije samenleving? Hoe kunnen fouten worden voorkomen in de instituties van die samenleving zoals de politiek of de rechtspraak? 'Zeker weten?' bevat uiterst waardevolle inzichten, niet alleen voor politici of bestuurders, maar voor iedereen die ervan overtuigd is het gelijk aan zijn of haar zijde te hebben, maar dat niet altijd krijgt.

Is Zeker weten? het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Zeker weten?