emotioneel

Alexs Books and Socks 29 december 2019
Alles is nu. - Amy Gilles (Zomer&Keuning)

Alles is stuk. Alles is anders. Alles is nu
Amy Giles deelt een emotionele klap uit met "Alles is nu'.

Het gezin waarin Hadley opgroeit lijkt perfect. Maar niets is wat het lijkt. Hadley is de oudste dochter en wordt mishandeld door haar vader. Ze doet er alles aan om haar zusje ditzelfde lot te besparen. Maar als Hadleys verboden relatie aan het licht komt, wordt het huiselijk geweld nog erger. Totdat er een ongeval gebeurt waardoor alles verandert. En na die dag praat Hadley niet meer over wat is geweest. Het kost haar al genoeg moeite om vrede te krijgen met het nu.

‘Alles is nu' is een aangrijpende YA van de talentvolle Amy Giles.

Ik mocht dit boek lezen voor de hebban leesclub en wat ben ik daar blij om. Deze recensie bevat mogelijk spoilers.

Wat een mooie cover, zo een mooie kleuren, dat viel mij meteen op. Door deze mooie kleuren is dit een boek waar je toch even naar moet gaan kijken in de boekenhandel. Ook dankzij het korte tekstje op de cover is je nieuwsgierigheid aangewakkerd. Na het lezen vind ik de cover nog steeds passend bij het verhaal.

De schrijfstijl van dit boek is enorm vlot en dus heel toegankelijk voor het publiek dat de auteur wilt bereiken. Het is een YA dus de schrijfstijl is perfect, maar als volwassenen is dit boek ook zeker en vast te lezen. Het is vlot geschreven maar zeker niet al te jeugdig. Perfecte balans dus.

‘De lucht is zwart en ontmoedigend. Mijn lichaam protesteert en wil weer gaan slapen, maar zelf de nacht heeft geen rechtsbevoegdheid hier in huis.’

Het onderwerp van het boek is best heftig en zwaar en dat is al vanaf de eerste pagina’s duidelijk. Dit is geen happy boek, dit is een serieus onderwerp en je bent steeds alert, denkt steeds dit kan niet blijven goed gaan. Het is ook een zwaar onderwerp, mishandeling binnenin een gezin is iets dat nog al te vaak voorkomt maar jammer genoeg nog steeds taboe is en niet genoeg naar de oppervlakte komt.

De auteur werkt met een ‘toen’ en ‘nu’ en dat werkt uitzonderlijk goed in dit thema van mishandeling. Door deze manier komt een goed beeld vrij van wat het hoofdpersonage Hadley doorstaat, doorstaan heeft en waarom ze geworden is hoe ze is. Ook merken we hoe erg ze haar kleine zus probeert te beschermen tegen haar vader en hoe diep haar zusje in haar hart zit, hoe bang ze is dat ook zij slachtoffer zal worden.

Ook vind je enkele verhoren terug die voor mij toch een meerwaarde hebben omdat je zo weer andere details ontdekt door andere mensen. Hadleys vrienden komen aan bod en ook haar liefje. Het geeft goed weer hoe zij de situatie zagen en al dan niet doorhadden dat er iets niets klopte.

‘Ze hield de tel bij. Iemand had haar goed bang gemaakt en ik beloof je dat ik het niet was.’

Een minpuntje is dat ik graag wat meer het verhaal langs de ogen van bv de vader had gezien. Wat bezielt deze man om zijn dochter te mishandelen. Waarom doet hij die dingen zowel fysiek als emotioneel als hij zelf te kampen heeft met angst. Of het verhaal door de ogen van hadleys best gay friend, die lijkt als enige perfect aan te voelen dat er iets mis is en wat er net mis is. Het laat natuurlijk wel alles open voor een volgend boek.

Ook het plot is verrassend te noemen want ook al lijkt het dat Hadley het heft in eigen handen neemt, besluit ze daartoch niet mee door te gaan. Ook in verband met hadleys zusje word je even op het verkeerde spoor gezet. Je blijft dus wel tot het einde helemaal in het verhaal zitten en geboeid verder lezen.

Deze ‘alles is nu’ is een vlot geschreven meeslepend boek over een taboe dat nog steeds doorbroken moet worden. Een mooi geschreven verhaal dat voor een erg breed publiek toegankelijk is. Een verdiende 4/5.

Meer recensies van Alexs Books and Socks