blauw/wauw

Alexs Books and Socks 13 februari 2020
Blauw - J.B. Oceans (HamleyBooks)

De Antwerpse galeriehoudster Olivia worstelt al jaren met schuldgevoelens en verdriet. Haar vriendin Ella is de enige die haar geheim kent. Wanneer Olivia geen uitweg meer ziet, vindt Ella dat het tijd wordt dat Olivia de waarheid vertelt over wat er die zomer in Normandië is gebeurd. Maar dan blijkt dat Olivia niet de enige is die dingen verzwijgt en een zoektocht naar antwoorden begint.

Blauw is een verhaal waarin vriendschap centraal staat. Het is een roman over liefde en eenzaamheid waarin familie de rode draad is, ook al is die draad gebroken.

Dit is een herdruk want het boek verscheen volgens mij al eens onder de schrijfersnaam J.B. Hathewine. Die cover was niet zo indrukwekkend als deze. Deze cover spreekt veel meer aan en heeft uitstraling. Het moet gezegd worden dat dit toch wel een van de grote sterkten is van de uitgeverij HamleyBooks.

Blauw. Korte krachtige titel, en je weet er absoluut niets mee. Tot je dus begint te lezen en ontdekt vanwaar die titel vandaan komt. Doorheen het boek kom je de titel nog meermaals tegen. Een leuk detail, weer een extraatje.

Dan de schrijfstijl, heerlijk. Vlaams, maar niet té Vlaams. Vlot lezen en steeds een constant tempo in het verhaal. De dames zorgen er ook voor dat het level van intensiteit steeds hoog ligt, daardoor lees je met spanning, emoties en wil je weten wat dit verhaal je brengt.

Het verhaal zelf is erg goed uitgedacht. De eerste pagina’s smijten je zo hard en diep in het boek en laten je op het einde van het hoofdstuk al even verwonderd achter, knap gedaan.

Naarmate het verhaal vordert wordt je steeds nieuwsgieriger naar dat geheim van Olivia. De spanning wordt zo opgebouwd dat wanneer Olivia breekt en haar geheim deelt, je zelf volledig mee in die emotie zit.

Door de manier waarop de auteurs naar hun plot toewerken, de intensiteit van het allemaal (ja ik vond het toch best intens hoor Olivia’s verhaal) vallen de puzzelstukjes pas in elkaar op het moment je ze leest.

Heerlijk vind ik dat. Dat je zo diep in een boek kan zitten dat je enkel leest en zo meegaat in het verhaal dat je geen tijd hebt om al te bedenken wie of wat en je je gewoon laat meevoeren. Well done en een pluim voor de auteurs.

Olivia die een geheim met zich meedraagt, en wat voor eentje. Wanneer eindelijk alles bovenkomt en uitgesproken wordt vallen alle stukjes stilletjes op zijn plaats. Wanneer er een stukje valt voel je de druk zakken want de aanloop naar die stukken zijn best heftig.

De conclusie is dus dat dit een enorm mooi boek is. Het is vlot geschreven, heeft een mooi verhaal en een goed plot. Wanneer je na het lezen het boek dichtslaat denk je ‘wat mooi’, en dat is wat een boek hoort te doen. 5/5

Ik heb het boek dan ook in 1 ruk verslonden en snap waarom dit boek zo immens populair is en een heruitgave moest krijgen.

Meer recensies van Alexs Books and Socks