breekbaar mooi

Brief van Leonie (Onno van Gelder Jr. (Ambilicious Llp)

1928. Theo Vanbockstael ontvangt uit onverwachte hoek een brief. Wat volgt is een schets van wat de Groote Oorlog betekende voor iemand aan het front, van de kracht van
brieven. Van de verwerking van het trauma dat meer vreet dan goed brengt. Van de herdenking die zo nodig is, maar ook een dubbele kracht in zich heeft.

Onno van Gelder jr., auteur van korte verhalen en monologen, ontving een publieksprijs voor zijn eerste kortverhaal Les Tilleuls.

Ik mocht deze kortnovelle lezen en wat ben ik daar ontzettend dankbaar voor. Dit boek bevat alle emoties en is zo ontzettend mooi.

Net zoals het verhaal is ook de cover erg mooi. Het zwarte, strakke design en een oude foto. Dit had niet meer aantrekkingskracht kunnen hebben op mij. In de boekenhandel haal ik het boek er zo uit door die cover.

Wanneer ik het boek thuis kreeg zat het in een enveloppe die ik als kind niet meer gezien had. Een luxueuze crèmekleurige enveloppe met een sierlijk mooi handschrift. Het maakt deze hele boekbelevenis zoveel mooier en compleet.

Zoals de flaptekst al zegt krijgt Theo een brief waarin Leonie hem vraagt haar man te redden. Wanneer de vreugde over het overleven van de oorlog plaatst maakt voor verdriet, nare herinneringen en demonen.

De auteur maakt met deze krachtige woorden en zinnen, met dit korte fragment waar jezelf ruimte hebt om het verhaal aan te vullen, duidelijk hoe het moet geweest zijn in de tijd van de Grote Oorlog.

Een verhaal dat je hart gebroken achterlaat door de herinneringen die de betrokkenen zich nooit meer willen herinneren. Een verhaal dat je hart verwarmd achterlaat door de verbondenheid die mensen creëren. 5/5

Meer recensies van Alexs Books and Socks