de graffitimoorden

Alexs Books and Socks 04 februari 2020
De graffitimoorden - W.A.Dehairs (Lannoo)

Kort nadat privédetective Keller Brik aan zijn zoektocht naar een verdwenen topambtenaar begint, duikt het lichaam van de man op. Het verminkte lijk bevindt zich opgehangen in een loods, vlak voor een graffititekening van datzelfde tafereel.

Wanneer er daarna op verschillende locaties nieuwe tekeningen verschijnen, start een race tegen de klok die Brik confronteert met de donkerste kanten van de stad. En van zichzelf.

Het tweede boek, thriller van W.A. Dehairs en wat een goed boek. Hij had van mij gerust dubbel zo dik mogen zijn.

De cover is voor mij persoonlijk wat minder, ik vind hem wat druk en langs de andere kant ook niet echt duidelijk genoeg. Gelukkig is de titel dat wel. Kort, krachtig, duidelijk en hij trekt enorm aan.

‘Opeens hoorde hij een geluid dat door merg en been ging. Het was een hoog, luid gehuil, als van een roedel wolven. Ze wisten waar hij was. En ze waren vlakbij.’

De schrijfstijl is enorm vlot en toegankelijk. De auteur zorgt er zo voor dat je eigenlijk vrijwel meteen in het verhaal zit. Door deze schrijfstijl in combinatie met het verhaal is dit een boek dat je in een ruk wil uitlezen.

We volgens de moorden niet zozeer vanuit het oog van politie maar door de ogen van privédetective Keller Brik. Dat is verfrissend en iets anders waardoor het boek spannend is en je niet zo snel linken legt.

‘Sommigen konden niet snel genoeg zijn kantoor binnenstormen om daar opgelucht vast te stellen dat hij, in tegenstelling tot zij, een normale en aangename man was. Alle­maal dankzij Gwen.’

Het verhaal zit ook gewoon erg goed in elkaar, je ziet alle puzzelstukjes stilaan op zijn plaats vallen zonder echt zeker te weten wie of wat. Heerlijk is dat.

Een vlotte thriller dus die van mij zeker dubbel zo lang mocht zijn. Ik zou mijn interesse absoluut niet verloren hebben, niet in het verhaal, dat erg goed is uitgewerkt, maar ook niet in het hoofdpersonages Keller Brik.

‘Haar blik gleed weg en richtte zich op een punt in de verte, alsof zich daar, net buiten bereik, het geluk bevond waar ze het net over had.’

Ook een kleine shout out voor zijn assistente Gwen. Heerlijke personage vond ik dat en de dynamiek tussen die twee, zalig. De graffitimoorden krijgt van mij een welverdiende 4/5.

Meer recensies van Alexs Books and Socks