passages

Passages - Onno van Gelder Jr. (Ambilicious)

"Passages' is een bundel korte verhalen. Sommige verhalen zijn geïnspireerd op een foto, andere op een herinnering of kunstwerk. Een passage die bij de betrokkene altijd zal blijven nazinderen.

"Zeg maar Ernestine. Honderden mensen hebben mij aangestaard, meestal liepen zij na een paar seconden weer door. Ze vonden mij lelijk, niet interessant genoeg.'
Er viel een stilte.
Achter haar zag hij de mist dichterbij sluipen. Enkele kille mistflarden likten zijn benen en bleven tussen hen in zweven.

Dat ik mij graag mee laat voeren door de boeken van Onno van Gelder Jr. hoef ik niet meer te vertellen.

Elke kortverhaal heeft een enorm mooie tekening die al een klein beetje weergeeft waar het verhaal om zal draaien. Kleine extra’s die met zorg gekozen zijn om het boek die extra waarde te geven.

Dit boek bevat kort verhalen waarvan het ene al aangrijpender is als het andere. Allemaal literaire & poëtische kunstwerkjes en zelf een van die kortverhalen liet mij in tranen achter omdat het zo mooi was en zo mooi geschreven.

‘Over zijn schouders lag een uitgerafelde bruine willen deken. Moedeloos keerde hij zich om en verdween zoekend in de schaduwen van het bos.’

Dat kortverhaal is het verhaal van Jean-François, ongelooflijk mooi, pijnlijk mooi.
Het liet mij compleet ‘gebroken’ achter. (Ja dat zijn zware woorden maar ik las dit boekje tijdens een slapeloze nacht, alleen, en was echt zo geraakt.)

Weer een boek om te koesteren en waardoor ik blijf uitkijken naar ander werk van deze auteur. Gelukkig zitten we nog maar aan boek 2 van de reeks van 10. (Check even de blogs over ‘meneertje Wiegel’ en ‘brief van Leonie’)

- auteur : Onno van Gelder Jr.
- Uitgeverij : Ambulicious
- taal : Nederlands