de man en de marabout

Dit boek lezen gaat een heel persoonlijke ervaring zijn. Persoonlijk in de zin dat elke lezer misschien andere dingen leest tussen de lijnen door. Dat elke lezer de dingen heel donker en drukkend zal ervaren of toch steeds dat ene streepje licht zal vinden. En ik denk dat dat net de bedoeling van de auteur is.

Een verhaal doorheen verschillende fases in het leven van Barbara waardoor al snel duidelijk word hoeveel zwaarte en druk deze vrouw met zich meedraagt, en toch…
Toch is het voor deze vrouw een evidentie om te blijven doorgaan, te blijven hopen, te blijven gaan.

De auteur schuwt die donkere kant niet, en schrijft het op zo een manier neer dat die ongelooflijke druk die het hoofdpersonage moet voelen op haar borst ook tot bij jou, als lezer, terecht komt. Maar het is niet alleen zwaar, er is ook plaats voor heel veel liefde. Voor heel veel hoop en licht. Letterlijk en figuurlijk.

‘De man en de marabout’ is een roman over schuld, boete en hoop, zelfs tegen beter weten in. Dat vat het allemaal mooi samen. Een pakkende lees.

Meer recensies van Alexs Books and Socks