De prijs van macht.

Amandavd 25 mei 2020
Ik was echt superblij toen ik hoorde dat er een voorloper van de Hongerspelen in de maak was. Ik ben altijd een grote fan van Katniss en Peeta geweest dus een nieuw boek over hen, dat zag ik wel zitten. Helaas ging dat feestje niet door en uiteindelijk bleek dat niemand minder dan Coriolanus Snow de hoofdrol zou spelen in dit nieuwe boek. Ik was daardoor wel een beetje teleurgesteld en ik wist niet zeker of ik dit boek wel wilde lezen. Maar, ik ben blij dat de schrijfster daar wel voor heeft gekozen!

Plot:
Ambitie motiveert hem. Competitie drijft hem. Maar macht kent een prijs. Het is de ochtend van de boeteceremonie waarmee de tiende jaarlijkse Hongerspelen worden ingeluid. In het Capitool bereidt de achttienjarige Coriolanus Snow zich voor op zijn enige kans op roem en succes, als mentor in de spelen. Zijn ooit zo machtige familie heeft het moeilijk en hoe het hun verder zal vergaan, hangt af van Coriolanus’ prestaties. Hij moet charmanter, slimmer en geraffineerder te werk gaan dan zijn medestudenten en zijn tribuut naar de overwinning helpen. Maar het zit hem niet mee. Hij krijgt de vernederende opdracht om mentor te zijn van de vrouwelijke tribuut uit district 12, het laagste van het laagste. Vanaf nu zijn Coriolanus en zijn tribuut verbonden door hun lot: iedere keuze die hij maakt kan leiden tot gunst of mislukking, zege of ondergang. In de arena zal worden gevochten tot de dood. Buiten de arena begint Coriolanus mee te leven met zijn tribuut… en moet hij kiezen wat hij belangrijker vindt: de regels blijven volgen of doen wat nodig is om te overleven.

--------------------

Ik was bang dat ik dit boek niet leuk zou vinden omdat het voor mij al een hele tijd geleden was dat ik de Hongerspelen boeken gelezen had. Die angst bleek ongegrond want na een paar pagina's zat ik er al weer helemaal in. Wat ik het mooiste vond aan dit boek is dat we veel meer te weten zijn gekomen over Panem, over het ontstaan en de ontwikkeling van de Hongerspelen zelf door de jaren heen. Natuurlijk leerde we Snow ook veel beter kennen en ik vond het interessant om te lezen over hem in zijn jonge jaren.

Het was ook erg tof om de ontwikkeling van een aantal personages mee te maken, te zien hoe wreedheid klein begint en groot wordt en hoe zich dat door de tijd heen ontwikkeld. Ik moet wel zeggen dat ik op het einde het gevoel had dat er nog een aantal dingen niet af waren of niet voldoende uitgelegd. Ik vind dat het boek niet genoeg inzicht en diepgang gaf aan hoe Snow zich ontwikkeld heeft van het personage in dit huidige boek naar de persoon die hij is in de trilogie. Er was ook een plot twist op het einde die ik ongeloofwaardig en gewoon raar vond, het einde voelde daardoor afgeraffeld aan.

Al met al heb ik echt wel genoten van dit boek, is het ook echt een toevoeging aan de serie maar er zijn teveel losse eindjes voor mij. Teveel dingen die niet genoeg aandacht of diepgang hebben gekregen, want dus een beetje aan het boek af doet.

Meer recensies van Amandavd