The Hate U Give

Amani 31 oktober 2022
Ik heb het boek gekozen omdat ik de verfilmde versie van dit boek echt fantastisch vond, de film is één van mijn favoriete dus ik wist bijna zeker dat ik hetzelfde over het boek zou vinden. Ook heb ik de achterzijde van het boek gelezen. De achterzijde van het boek was heel interessant en ik dacht dit is het boek dat ik zoek. Ik had ook leuke recensies gelezen van het boek en gezien op sociale media. Mijn verwachtingen van dit boek waren hoog natuurlijk aangezien ik zo enthousiast was om dit boek te lezen.

Ten eerst vond ik het boek heel boeiend. De manier hoe Angie Thomas het verhaal in elkaar zetten gaf je echt motivatie om verder te lezen. Ik had de verfilming van het boek al gezien, maar er waren duidelijk veel dingen verschillend. In de film bijvoorbeeld hadden Starr en Khalil gezoend, maar in het boek was er ook duidelijke seksuele spanning, maar ze hadden niet gezoend. Ook werd er in de film niks verteld over Devanté, één van de antagonisten in het boek.

Ik heb eerder wel al boeken gelezen dat in hetzelfde thema vallen, toch kan ik deze boeken niet vergelijken met elkaar omdat elk boek zijn eigen verhaal heeft en omdat dit zo een 'echt' thema is, vind ik het ook best een persoonlijk boek dat iedereen op zijn eigen manier kan interpreteren.

Het was een erg duidelijk boek met een vaste structuur, het was makkelijk te begrijpen met niet zo een uitgebreide woordenschat. Ik vond het verhaal heel goed, ik heb dit boek ook al meerdere keren gelezen omdat het me zo raakt en omdat ik het in het algemeen zo een goed aangrijpend verhaal vond.
Het boek was in mijn mening niet per se voorspelbaar noch onvoorspelbaar. Naar het einde toe bevonden zich er gebeurtenissen plaats dat ik nooit zou verwacht hebben, dus er was wel spraak van een plot-twist.

Het boek raakte me persoonlijk wel omdat ik me er wel een beetje in kon vinden. Ik weet hoe het is om beoordeelt te worden op basis van je huidskleur en hoe dat kan voelen. Tijdens het lezen bevond ik mezelf erg emotioneel omdat ze de gevoelens van de personages zo goed konden uitte in de tekst.

Ik vind dit echt een goed boek en raad hem zeker aan aan mensen die ooit eens iets zouden willen lezen over de realiteit en hoe een donkere huidskleur te hebben met veel negatieve aspecten komt en dit niet alleen maar rozen geur en maneschijn is. Dit boek leert je je in te leven met andere mensen en leert je nog vele andere dingen bij. Het kan je ook een ander beeld geven op dingen, bijvoorbeeld voor politieagenten of op donkere mensen in het algemeen.

Meer recensies van Amani