Wat een leuk kinderboek !

Andre G. 05 december 2019
We kunnen veilig stellen dat « Heksje Marieloes durft niet te vliegen » sinds november het favoriet boek van onze dochter is. We lezen het vaak meerdere keren per week! Ze kent al heel veel stukken uit het hoofd.

We begrijpen wel waarom ze het boek zo leuk vindt. Het spreekt aan omdat het duidelijk geschreven is met de gedachtengang van een kind in het achterhoofd. Als we bang zijn van iets, denken we niet zomaar “geen probleem, we moeten deze angst overwinnen”. We gaan liever op zoek naar oplossingen waarom we dat juist niet moeten doen. Zo gaat Heksje Marieloes op zoek naar een toverplant waar ze thee kan van maken. Die thee zou ervoor zorgen dat ze niet meer bang is.

Wat we hier zo goed aan vinden is dat het boek niet ‘belerend’ over komt. In tegendeel; Marieloes gebruikt haar sterke kanten (toverdrank maken) om haar minder sterke kanten mee te compenseren. Dat is op zich slim denken en zo willen wij onze kinderen ook helpen denken. Ondanks dat het boek niet belerend is, kan je uit dit ene boek veel lessen halen: over hoe je soms bang bent van iets waar je niet bang voor hoeft te zijn maar ook hoe je kan rekenen op vrienden (in dit geval haar bezem) of hoe je je sterke kanten kan (h)erkennen.

Het boek is vlot geschreven. Niet teveel moeilijke woorden maar ook niet te eenvoudig. De illustraties zijn heel opvallend, wat onze dochter wel leuk vindt, met felle kleuren. Ze is een grote fan van de bloemetjes en natuurlijk van de ketel met toverdrank. Wat we ook leuk vinden is dat we bij elke pagina even stil kunnen staan en dingen zien die niet per se in het verhaal zitten maar toch getekend zijn. Dat is leuk.

Kortom, wij zijn fan van Heksje Marieloes.

Meer recensies van Andre G.