Randland, een bijzonder boek over een reis door Oekraine

AnitaK 29 december 2023
Randland is een bijzondere reisroman van een reis in 2019 door het westen van Oekraïne – dus voor de invasie van 2022 door Rusland (NB. de oorlog met Rusland begon in 2014).

Het is bijzonder omdat het geschreven is door vier mensen die elk hun eigen afzonderlijke geschiedenis meenemen en daardoor een onalledaagse kijk hebben op (de geschiedenis van) Oekraïne.

Omdat de reizigers uit Bohemen, Moravië, Scandinavië en Nederland komen.

Omdat het verhaal nogmaals doet beseffen dat Oekraïne in feite het centrum van Europa is en een lange, lange geschiedenis kent. (En dat in vergelijking daarmee de geschiedenis van Nederland niet meer is dan een sneeuwvlokje in de winter, als van een nieuwbouwwijk in Almere.)

Omdat er in enkele zinnen met observaties en gedachten, gruwelijk grote genociden langskomen. Nog groter dan de Holocaust.

Omdat uit het verhaal een vitaal en levenslustig beeld ontstaat van de Oekraïense bevolking, ondanks de voor ons, geschiedenislozen, niet voor te stellen generationele trauma’s uit bv de Holodomor-tijd.

Omdat gaandeweg de reis een nieuwe lingua franca voor de toekomst wordt ontwikkeld. Vanuit het ‘Continental English’ zal het ‘Pan European’ ontstaan. De hoofdauteur, Paul Braamberg, brengt alvast hieraan ontsproten Nederlandse neologismen.

En passant leer je dat Rus van Wit-Rusland niet hetzelfde is als Rus van Rusland maar een streek van Poetin. Leer je iets over KUK, over joodse begraafplaatsen, over ...

Meer recensies van AnitaK