onsamenhangend, warrig en teleurstellend

Anja Reinhoud 21 juni 2023
Schrijver Sandrone Dazieri (1964) geboren in Cremona, eerder bekend van de boeken Dood de vader, Dood het kind en Dood de koning waarvan de filmrechten zijn verkocht, maakt met de Wespenman zijn comeback.
In het Italiaanse Cremona word de tiener Amala ontvoerd. Francesca Cavalcante advocate en tante van Amala legt al snel verband met verschillende moordzaken van 30 jaar geleden en gaat op onderzoek uit. ze krijgt hierbij hulp van Gerry , maar is deze onbekende die uit het niets verschijnt wel te vertrouwen? Amala wordt onder zeer bizarre omstandigheden gevangen gehouden maar door wie? Het verhaal schakelt steeds tussen de gebeurtenissen in het heden en het verleden. In het verleden zijn onder dezelfde omstandigheden ook meisjes verdwenen en vermoord. Wat hebben deze zaken met elkaar te maken? Itala Caruso de corrupte politieagente toen belast met deze zaken wordt hier nu weer bij betrokken.

De introductietekst van dit boek maakt je nieuwsgierig naar meer. De schrijver heeft me echter helaas niet kunnen overtuigen. De verhaallijnen zijn een ware zoektocht tussen heden en verleden. Het heden is in eerste instantie redelijk geschreven en maakt je nieuwsgierig naar meer , maar wordt gaandeweg het verhaal steeds onwaarschijnlijker en ongeloofwaardiger. Het verleden is mede door de vele personages warrig. Personen worden de ene keer bij voornaam en andere keer bij achternaam genoemd.

Wat mij betreft heeft de wespenman mijn niet overtuigd. De schrijver heeft geprobeerd filmisch te schrijven, maar de vele personen en te weinig achtergrondinformatie maken het een onsamenhangend geheel en is geen razend spannend meesterwerk waarvoor je stalen zenuwen voor nodig hebt.
In drie woorden samengevat: onsamenhangend, warrig, teleurstellend wat mij betreft 2 sterren.