Parel van een boek voor jeugd én volwassenen: spannend, slim, filosofisch

AnnekeLeest 17 december 2019
Wat heb ik genoten van dit boek!

Je wordt meegezogen en kruipt letterlijk in de huid van Elia in het boek dat leest als een trein.
Slaag je erin om het boek rustig en intens te degusteren, dan is het nog meer genieten terwijl je de wijsheid van de personages kan laten binnensijpelen.

Het is een boek met een ziel om te koesteren, te herlezen en als cadeau te schenken.

Het is een verhaal dat je raakt en heel ‘herkenbaar’ aanvoelt. Want wie is niet net als Elia zoekende en lerende? Wie voelt zich soms niet onderdeel van een verwarrende rollercoaster, buiten eigen controle - of erger nog - deel van een onrechtvaardig systeem dat je beangstigt of beklemt? Denk maar aan het economisch-politiek systeem, familie- of vriendenkring, school- of werksituatie, ... Een intrinsiek onrechtvaardige systeem, dat is waar het dictatoriaal eiland Beleza No Mar symbool voor staat.

De uitdagingen die Elia beleeft als ‘straf’ voor zijn rebelse daad doen hem stilstaan bij de rol die hij opneemt. Het boek nodigt je telkens ook uit om als lezer stil te staan bij diezelfde vragen: “Welke rol neem ik op? Zie ik mezelf als slachtoffer? Heb ik een keuze om te vechten, te vluchten, of …? Geloof ik dat ik een verschil kan maken? Ben ik bereid pijn te verdagen om een betekenisvol en leerrijk leven te leiden?”

Tot slot ben ik geraakt door de kracht en energie die vrijkomt bij Elia als hij zich gesteund en geliefd voelt. Elia maakt contact met zijn overleden vader via een dierenboek. Bijzonder en magisch!