Openhartig, eerlijk en wijs

Anouk 05 mei 2023
Dit is het meest openhartige boek dat ik ooit gelezen heb (en ik ben een lézer!).
Hermelijn heeft een missie om haar huwelijk te redden en die moet ze volbrengen. Ze gaat deze reis van ongelukkige echtgenote naar vrije en gelukkige vrouw met een open hart en enorm gemotiveerd aan. Haar verlangen naar hemelse seks is zo sterk dat ze er alles voor op het spel durft te zetten. Geen compromissen. Het brengt haar op de mooiste plekken en in de meest bizarre situaties. Van intens, spiritueel en heilig tot ontwapenend, tenenkrommend en hilarisch. De schaamte voorbij.

Van het begin tot het eind volgt ze haar diepste gevoel en laat ze zich daardoor leiden naar bijzondere plekken, mensen en situaties waarin ze zichzelf tot op het bot leert kennen. Sommige ontmoetingen zijn intiem en gaan heel diep, andere zijn van kortere duur, maar soms net zo intens.
Soms voelt het als lezer of je een voyeur bent en er een klein luikje openstaat waardoor jij naar Hermelijn diepste, innerlijke krochten mag gluren. Een inkijkje in het leven van een bijzonder moedige vrouw die in haar eigen spiegel durft te kijken. En, als je durft, in dat van jezelf. Hoe verhoud jij je tot de mensen om je heen, je lichaam, je dromen en de wereld?

Waardevolle schatten
Naast het waanzinnige verhaal dat niet onderdoet voor een avontuurlijke roman, is Hermelijn ook nog eens een begenadigd auteur. Met heerlijk veel humor en zelfspot doet ze haar verhaal in prettig leesbare en begrijpelijke taal uit de doeken. Ook is ze in staat om duidelijk haar eigen gevoelens weer te geven waardoor je echt met haar meereist en meebeleeft.
Dat Hermelijn een zeer wijze vrouw is, blijkt wel uit alle informatie die ze gaandeweg door het verhaal heen geweven heeft. Druppelsgewijs geeft ze haar schatten prijs in de vorm van persoonlijke ervaringen en waardevolle universele informatie. Over godinnen, bijzondere plekken, het vrouwelijke en mannelijke lichaam en hoe ze werken als het om seksualiteit gaat, en over het oorspronkelijke vrouwelijke dat vroeger vereerd werd, maar uit de geschiedenis werd geschreven. Dat dit boek nu geschreven en gelezen kan worden, is een signaal dat dit de tijd is waarin het vrouwelijke weer tevoorschijn aan het komen is en (opnieuw) geëerd mag worden.

Open en eerlijk
Dit boek daagt je uit bloedeerlijk naar jezelf te zijn. Laat het je inspireren om je eigen leven onder de loep te nemen, je vreugde, je angsten, je relaties, je verlangen, en je eigen weg te gaan.
Laat Hermelijns queeste de jouwe worden. Niet zoals hij eruitziet, want jij hebt jouw eigen verhaal, maar wat je eruit kunt halen. De wijsheid, zelfkennis en zelfliefde. Het brandende verlangen. Emotionele volwassenheid. Seksuele wasdom en belichaamd geluk.
Dit boek raakt je ziel, grijpt je bij je kladden, als je het toestaat. Grote kans dat het je vuur aanwakkert en je aanzet tot jouw eigen queeste, waarover die ook mag gaan.

Dit is een boek, of eerder een epos, dat elke vrouw (en man!) zou moeten lezen.
Hermelijn laat met de 9 geheimen van de vrouw zien wat er kan gebeuren als je je overgeeft. Aan je verlangen, aan het leven. Welke wonderen er kunnen gebeuren, de ontwikkeling die je doormaakt en de wijsheid, zelfkennis en zelfliefde die het je oplevert. Het is een genot om te lezen. Een boek dat op geen enkel nachtkastje zou misstaan.

Meer recensies van Anouk