Van lightsaber tot tijdmachine - George van Hal

Antoni Dol 29 mei 2023 Auteur
Als je alle sciencefictionfilms van de afgelopen jaren hebt gezien, zal de vraag bij jezelf zijn opgekomen: wat als al die fantastische techniek echt bestond?
Een replicator een teleporter, een warpmotor en een portaal naar andere werelden, allemaal fantastische technische ontwikkelingen die in onze normale wereld niet bestaan. Of toch wel?
George van Hal neemt je aan de hand van die vraag mee in Van lightsaber tot tijdmachine en vraagt zich af hoe dichtbij we bij het bestaan van die technologie zijn.
Dat wetenschap zich door sciencefiction laat inspireren blijkt uit alle experimenten en onderzoeken die er naar die fantastische techniek zijn uitgevoerd. Daaruit blijkt dat sommige technieken al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw bestaan. Ander zijn natuurlijk nooit praktisch uitvoerbaar.
De lol van die boek is de herkenning van de verzonnen techniek en de vergelijking met de huidige status ervan in de wetenschap. Het boek bestaat uit tientallen columns van twee à drie pagina’s, in enkele gevallen geïllustreerd door pentekeningen van Geert Gratema. In een losse, compacte stijl beschrijft George in een vaste structuur die status van de wetenschap, af en toe afgewisseld met een interview met een wetenschapper die betrokken was als adviseur bij een film.
Het boek leest vlot weg en geeft regelmatig reden voor een glimlach. Door de korte hoofdstukken kan je het boek altijd wel even tussendoor lezen, hoewel je het ook in twee of drie sessies tot je kan nemen. Het leidt niet tot wereldschokkende conclusies, maar daar is dit boek ook niet voor bedoeld. Het is een interessante verzameling columns over techniek die wetenschappers heeft geïnspireerd.
Voor mij als sciencefictionschrijver is dit boek een graadmeter over de haalbaarheid van de genrekarakteristieken (tropes) die ik in mijn verhalen en boeken opneem. Zelfs in mijn toekomstig universum is niet alles mogelijk. Zo ben ik geen voorstander van het multiversum en geloof niet echt dat we ooit sneller dan licht zullen reizen, maar reizen als lichtbundel via een materie-naar-licht-conversie komt dan weer wel in een van mijn verhalen voor.
George van Hall heeft een onderhoudend boek geschreven, dat menig sciencefictionliefhebber met plezier zal lezen.