Liefde voor hardlopen

bartleestbart 03 februari 2023
Streep op de weg is de titel van één van de verhalen uit deze bundel. Die bestaat vooral uit columns die Dolf schreef voor de Runner’s World. In de voor Dolf zo kenmerkende stijl (je hoort hem alles zo zeggen) beschrijft hij vooral zijn liefde voor het hardlopen. Het boek is een grote lofzang op de moeder aller sporten. Hij spaart zichzelf daarbij niet. In het titelverhaal vertelt Dolf hoe zijn marathon in Rotterdam verliep in zijn poging om onder de tweeeneenhalf uur te blijven. Het is bloedstollend spannend, het is alsof je zelf meeloopt en meelijdt.

Dolf is half-Iers en zijn liefde voor “the Emerald Isle” komt in een aantal columns sterk naar voren. Hij loopt uiteraard ook daar hard (Dolf loopt elke dag hard, behalve als hij geblesseerd is, wat ook nog wel eens het geval wil zijn.) en beschrijft de looproutes, het landschap, het weer en de mensen. Het boek had ook de titel “waarom hardlopen?” kunnen heten, want daar geeft Dolf in een aantal verhalen antwoord op. Ik zal het geheim niet verklappen, daarvoor moet je het echt lezen.

Geïnspireerd door de lach van Eliud Kipchoge vertelt Dolf wat hij ervaart tijdens het hardlopen. Hij geeft een inkijkje in zijn hardloopleven. Meestal met veel humor, hoewel een enkele column wat obligaat aandoet. Het meeste is gewoon goed geschreven en neemt je al lezend mee hardlopen. Na het lezen had ik in ieder geval weer voldoende inspiratie voor een fijne lange duurloop. Ik kan dit boek warm aanbevelen.

Meer recensies van bartleestbart