Koude rillingen

bas oomen 13 december 2023
Net als in een groot aantal andere boeken ga je van sommige mensen in het boek houden en andere ga je haten. Moeder wekt veel haat op en Lowie(ke) veel empathie bij de meeste lezers, dat kan niet anders. De vader van Lowie zal ook niet populair onder de lezers zijn, omdat hij zijn zoontje plotseling en zonder afscheid te nemen in de steek heeft gelaten. Oma Greet verbruid het op een gegeven moment ook bij de lezer, vermoed ik. Liefde kan ook omslaan in haat. Houd Lowieke eerst nog onvoorwaardelijk van zijn moeder, langzaam brokkelt die liefde door haar toedoen af en word het ongeneeslijke haat. De climax van zijn haat is dat Lowie droomt dat hij aan het ziekbed van zijn moeder staat en haar van een man in zwart zelf naar het rijk van de hellevorst mag spuiten. De koude rillingen liepen me over het lijf toen ik dat las, je eigen moeder, maar alle begrip voor die droom van Lowie.

Meer recensies van bas oomen