De leeuw van Vlaanderen

Bazze 22 oktober 2020
De leeuw van Vlaanderen is een voorhoofs ridderverhaal omtrent de Franse bezetting in het middeleeuwse Vlaanderen. Het boek geschreven door Hendrik Conscience was voor mij een spannende beleving vol met zwaarden, edele ridders en slachtpartijen. Ik heb wel gemerkt dat Conscience dit boek heeft geschreven met een duidelijke voorkeur voor de Vlamingen, wat we hem niet kunnen verwijten aangezien de overwinningen van de “boeren” op het veel machtigere Frankrijk. Conscience gaat bij alle protagonisten in detail, wat ik wel gemist heb is dat van sommige belangrijke personages (bv. Gwijde, de graaf van Vlaanderen en andere edellieden) hij de verdere gang van hun leven niet meer vermeldt doorheen het boek. De rest van alle gebeurtenissen beschreef hij in vol detail zoals de gruwelijke dood van de vele franse soldeniers en het verloop van de grootse slachtpartijen tussen de Fransen en de Vlamingen, waarover hij met veel lof en bewondering praat. Hieraan merkte ik dat hij dit vehaal met trots en veel plezier geschreven heeft en dat hij naar de verwezenlijkingen van onze Vlaamse voorvaderen ten zeerste opkijkt. Ik vind de manier waarop hij dit stukje geschiedenis geschreven heeft verrassend, hij maakt van een waargebeurde gebeurtenis een mooi verhaal dat ook nog het standpunt van verschillende andere mensen vertelt. Zoals ik al zei, het is partijdig maar Consciense heeft dit boek heel goed uitgewerkt. Ook is dit boek geschreven in een ietwat oudere versie van het Nederlands, dat kan je bemerken aan bepaalde woordenschat die je hedendaags niet meer hoort. Ik had al meermaals gehoord over dit legendarische boek van deze fenomenale schrijver, die ook de grondlegger is van de hedendaagse Vlaamse literatuur, maar nog nooit had ik van hem een boek/tekst gelezen en het heeft mij niet teleurgesteld. Dit boek is je zeker aangeraden als je wat geïnteresseerd bent in de geschiedenis van Vlaanderen of als je van ridderverhalen houd.