Durf te durven

bibi_ 27 december 2020
Via een oproepje van The House of Books https://www.thehouseofbooks.com/ op facebook had ik gereageerd op het recenseren van het boek :
Heleen van Rooyen, Moeder, dochter, minnares...en zowaar, kreeg ik het bericht dat ik een exemplaar kon ontvangen. Heleen van Rooyen, als mens bijzonder als schrijfster?? Diep gravend in mijn geheugen kom ik niet verder dan het boek Godin van de jacht, waar heel Amsterdam in de rij stond, ik het boek een keer zag liggen en dacht neem het mee. Ik heb gelachen dat weet ik nog wel. Het andere pareltje wat ze samen schreef met Marlies Deckers, ja die van de waanzinnige lingerie, genaamd Stout was zo veel beter geschreven en ja er zaten wat jaren tussen. Ook in mijn genres waren veranderd, de boeken en de schrijvers(sters).
Dus nu het boek van Heleen van Rooyen, wat opvalt is dat als je menig interview op de tv gezien hebt en de interviews in de diverse bladen, Heleen schrijft zoals ze praat. Al lezende in het boek, een aaneenschakeling van wat ze meemaakt in haar leven hoor je steeds vaker haar stem doorklinken in het boek. Is het een boek als in één verhaal, nee het is het leven van Heleen opgetekend in diverse columns. Naar gelang wat je zelf hebt meegemaakt, doet het je grinniken zoals het dansen uit de jaren '80 of er glijd een traan over je wang zoals bij het overlijden van haar ouders. Bram schreef zijn eigen bijdrage in dit toch wel bijzondere boek....hoe lastig moet het zijn geweest, kind van twee mensen die hun privé -zo leek het toen- redelijk aan de buitenkant van de waslijn hingen.
Het boek geeft zoveel meer mooie kijkjes in het heden en verleden van Heleen van Rooyen dan je beseft. Ik die niet houdt van boeken in deze stijl geschreven en toch heb ik genoten van het lezen en vaak dubbel gelegen of mijmeren over : "hoe anders zou de wereld kunnen zijn als we open kunnen zijn over wat we doen en hoe we leven", Heleen daar benijd ik je wel eens om.
Het laatste stukje is George Michael – ja die van Wham- en Fadi, dit zal een ieder anders lezen en ervaren.
Zijn we allemaal bijzonder, jazeker, Heleen geeft dat moeiteloos weer in dit meer dan bijzondere boek. Een boek wat ik wellicht voorbij zou lopen, maar nu ik het gelezen heb.....een aanrader als in “stap eens uit je comfortzone en durf te durven”.

Meer recensies van bibi_