SAL

Bowserflower 28 februari 2024
Sal, het meeslepende verhaal van een 103-jarige man geschreven door Xander Jongejan, brengt je in de gedachten van deze eigenzinnige oude man. Sal, doordrenkt met levenservaring en eigen ideeën, leeft een teruggetrokken leven vol contacten die hij op zijn eigen manier waardeert.
Gennen, de huishoudelijke hulp is Sals enige connectie met de buitenwereld. Waar Sal doorgaans zorgt dat een band met zijn hulp vermeden wordt, lukt dit bij Gennen niet.

Maar op een gegeven moment wordt Sals dagelijks leven opgeschud. Er is ongewenst bezoek van een nieuwsgierige neef die in zijn verleden komt wroeten. Dit zorgt voor veel onrust. Deze neef komt Sal vragen stellen over zijn verleden voor een stamboomonderzoek.

Xander heeft een zeer beeldende schrijfstijl, waardoor je je heel makkelijk kunt inleven in de wereld van Sal. Met bijna filmische beschrijvingen van Sals dagelijkse bezigheden, wordt je ondergedompeld in zijn langzame levensritme met zijn thuiszorg als hulp. Soms kan je gewoon de mufheid ruiken en de eenzaamheid voelen.
Xander gebruikt prachtige zinnen waardoor je verder aan het denken gezet wordt.

Mijn favoriete quote uit dit boek:

Hij voelde zich omringd door tijd.
Sinds hij minuten verzamelde , gingen de jaren heel snel en de minuten heel langzaam.

Ik heb er van genoten, maar het eind raakte mij ook met verdriet! Ik geef het boek 4 sterren!
****

Meer recensies van Bowserflower