DEFLO – CEL 5 GENADELOOS

catojacobs 24 oktober 2019
Genadeloos is het vierde deel van Deflo’s serie over cel 5, een vijfkoppig team dat verdwijningen van kinderen onder handen neemt.1 Deflo is een gekende en ervaren thrillerschrijver die weet hoe hij zijn lezers kan vasthouden en kan meenemen in zijn spannend en huiveringwekkend verhaal.
Alleenstaande moeder Kyoto Purwanti wordt opgebeld door de klassenleraar van haar dochter Sharee Purwanti met de melding dat Sharee niet op school is geweest die dag. De speurders van Cel 5 worden op de zaak gezet wanneer Kyoto te horen krijgt dat Sharee het weekend niet zoals gepland bij haar beste vriendin Lisa De Backere heeft gespendeerd. Sharee heeft schijnbaar een aantal geheimen waar haar moeder niets van weet. Wanneer de cel ontdekt dat Kyoto gelogen heeft over de vader van Sharee, die ook geen onschuldig leven leidt, vinden de speurders al snel nieuwe pistes die grondig onderzocht moeten worden.

Ondanks het feit dat ik de eerste drie delen van de serie niet had gelezen, kon ik de relaties tussen de vijf speurders goed volgen. De achtergrond en thuissituatie van de personages wordt meegedeeld waardoor je ze beter leert kennen. Deflo heeft de nodige informatie dus duidelijk geschetst. Daarbovenop gebruikt hij altijd voornaam en achternaam om mensen te beschrijven. Op deze manier haal je de personages niet door elkaar.
Het boek is verdeeld in hoofdstukken die telkens een dag vertegenwoordigen. Slechts drie hoofdstukken hebben een andere titel. Het boek begint namelijk met ‘Verboden vrucht nummer een’. Verder in het boek komt ook ‘Verboden vrucht nummer twee’ tweemaal voor. In de andere hoofdstukken, waarbij telkens een datum vermeld staat in de titel, worden de ontdekkingen en de tijdspanne van het onderzoek duidelijk weergegeven.
Deflo vertrekt in het boek af en toe vanuit een ongekende verhaallijn met onbekende personages die later overvloeit in het lopende verhaal. Op deze manier worden ontdekkingen niet steeds op dezelfde wijze in kaart gebracht. Dit zorgt voor de nodige variatie in het onderzoeken van een verdwijningszaak. De stappen die gezet worden in het onderzoek zijn ook realistisch wat maakt dat je niet twijfelt aan de geloofwaardigheid van het verhaal.
De concrete beschrijvingen van de speurders’ denkpatronen geven je inzicht in het oplossen van verdwijningen. Het zet je aan om zelf te gaan nadenken over mogelijke pistes en verdachten. Dit maakt dat je erg in het verhaal zit en zelfs na het lezen je hoofd breekt over het boek.

Duidelijke beschrijvingen, variatie en concrete denkstappen van speurders zorgen ervoor dat je je niet verveelt en geven je een zeker inlevingsvermogen. Het boek houdt je niet enkel bezig tijdens het lezen, maar zet je hierbuiten ook aan tot nadenken. Dit maakte genadeloos voor mij een heerlijk boek waardoor het zeker aan te raden valt.