California girl

Celia 28 oktober 2020
Bijzonder verhaal op een bijzondere manier gebracht. Lilia groeit op op een boerderij en heeft al heel jong de drive om iets van haar leven te maken. Ze wordt verliefd op Roland, een womanizer, in wiens leven ze slechts een bijrolletje heeft. Hij op zijn beurt, blijft altijd hunkeren naar de exclusieve liefde van een oudere, onafhankelijke vrouw, Sidelle. In het boek is Lilia een oude vrouw die scherpzinnig en zonder wrok terugkijkt op haar leven.
Ze leest het gepubliceerde dagboek van Roland en voorziet het van haar eigen commentaar. Op die manier leren we beider levens kennen. Roland is een ijdele kwast, dat ziet Lilia heel goed. Toch geeft ze om hem en analyseert ze hem omdat hij de vader is van haar eerste kind. Haar notities zijn bedoeld voor haar kleindochter en achterkleindochter. Ook Lilia is geen aardige vrouw, weet ze. Ze heeft een pioniersmentaliteit: nuchter, geestig, hard, bovenal levenslustig. Dat maakt het boek een plezier om te lezen.

Meer recensies van Celia