Alsof je even zelf een tienermeisje in de tweede wereld oorlog bent

Claire 22 augustus 2023
Drie tienermeisjes in de tweede wereld oorlog. Al vriendinnen sinds de kleutertijd. Hun achtergrond deed er niet toe en politiek was niet relevant. Totdat Nederland in oorlog kwam. Voor Arnhem is de oorlog zwaar. Voor de meisjes en hun vriendschap een beproeving. Ze strijden om te (over)leven, om niet gezien te worden, voor wat ooit was en misschien nooit mee zal zijn.

Vanuit steeds wisselende perspectieven wordt je meegenomen naar het leven in de oorlog in Arnhem. De meisjes zijn sympathiek neergezet en hun keuzes, verlangens, en angsten zijn invoelbaar. Door de schrijfstijl lijkt het of je onderdeel van het groepje bent.

Het is een mooie weergave van wat echt had kunnen zijn. De meeste geschiedenis verhalen gaan over Amsterdam, sommige over Rotterdam, maar Arnhem heeft ook veel te verduren gehad in WOII. Door dit boek heb ik een beter beeld gekregen van hoe het was of hoe het had kunnen zijn om in WOII te leven.

Meer recensies van Claire