Een fantastische wereld..

claraeverdine 30 mei 2020
Deze boekenserie is in Frankrijk een groot succes en de boeken zijn nu eindelijk naar het Nederlands vertaald door Eef Gratama. Op Bookstagram had ik het al geregeld voorbij zien komen en was mijn interesse gewekt.

Met De Ijzige Verloofde heeft Christelle Dabos een geheel nieuwe wereld gecreƫerd. Een fantastische wereld met grootse personages, want zelfs in het timide buitenbeentje Ophelia (wat tevens het hoofdpersonage is) schuilt een groots karakter. De wereld deed me het meest denken aan dat van Alice in Wonderland. Magisch met overdreven personages.

De verschillende gaven vond ik leuk bedacht. Ophelia heeft bijvoorbeeld de gave om de geschiedenis van voorwerpen te lezen. Maar dit doet ze niet zomaar want als je een voorwerp aanraakt, tast je dat ook aan met hoe jij je voelt waardoor je weer een nieuwe laag geschiedenis aan het voorwerp geeft. Ook kan ze door Spiegels reizen maar dat vond ik nog wat summier beschreven.

Het personage wat me het meest interesseerde was Thorn. Dat komt vooral doordat het een geheimzinnig personage is en ik me voortdurend afvroeg wat er allemaal schuil gaat achter deze man van weinig woorden. Ik moet zeggen dat je aan het eind van het boek nog niet veel wijzer bent wat betreft Thorn maar deze serie bestaat uit meerdere delen dus ik hoop daar in de volgende delen wel achter te komen.

De schrijfstijl heeft een bepaalde kinderlijke laag waar ik nog geen beter woord voor heb kunnen vinden. Wellicht komt dit door de overdreven karakters. Het boek las heel lekker weg en ik ben zeker benieuwd naar de andere delen..