Het huis met de gouden ketting

corine-fraikin 10 september 2020
Houtrot van Rinske Hillen. ⭐⭐⭐ Dit verhaal is gebaseerd op feiten. Het gaat over het grachtenpand aan de Keizersgracht 268 in Amsterdam. Ook wel het 'huis met de gouden ketting' of 'het spookhuis' genoemd. Dit huis is samen met het naburige pand ingestort en later weer in zijn oude glorie hersteld. In dit verhaal maken we kennis met de natuurfilosoof Bram Wenksterman, zijn vrouw Veerle, zijn dochter Amber en zijn minnares Ella (de nicht van Veerle). Veerle is al voor het huwelijk met Bram psychisch erg labiel en uiteindelijk laat Bram haar opnemen. Dochter Amber studeert in Cambridge, maar besluit tijdelijk weer thuis te komen wonen omdat ze twijfels heeft. Verder studeren of toch naar het conservatorium. Met de terugkeer van Amber naar huis is er eigenlijk geen plaats meer voor Ella. Bram probeert zich staande te houden tussen alle vrouwen in zijn familie. Ondertussen rot het huis weg. Er ontstaan scheuren in de muren die vuistdik zijn en de kelder loopt onder water. Eigenlijk een goede metafoor voor het leven van Bram. De buurman Kussendrager komt herhaaldelijk klagen dat er nu toch echt iets moet gebeuren, maar Bram steekt zijn kop in het zand en gaat wandelen in de natuur. Tot overmaat van ramp besluit Ella om een verrassingsfeestje te organiseren voor Brams 55ste verjaardag. Bram houdt niet van uutbundig. Zal dit feestje wel geslaagd zijn? In het begin trok het boek me wel, maar naarmate het eindigde werd het wel wat voorspelbaarder.

Meer recensies van corine-fraikin