Wat een pareltje!

Dina1984 19 januari 2024
Wat een pareltje van een boek is dit! Ik ontving en las het boek Dweilen met de kraan dicht van Esther van Wageningen. Ik keek uit naar dit boek omdat ik Esther al enige tijd volg.

In het boek staan prachtige ervaringsverhalen van mensen die bekend zijn met uiteenlopende, maar zeer herkenbare klachten rondom stress. Waardevol om eens een kijkje in hun hoofd te krijgen en het gesprek eens over aan te gaan. Mensen met stressklachten kunnen nog niet altijd rekenen op begrip. Deze verhalen helpen hier zeer zeker bij.

Na de persoonlijke verhalen neemt Esther ons mee in de wetenschap van het brein. Kraakhelder en bondig weet ze het effect van stress op je brein, zenuwstelsel en gedrag te beschrijven. Dit weet zij te doen zonder in al te moeilijke details te treden. Dat maakt Dweilen met de kraan dicht een toegankelijk boek voor iedereen die meer wil weten over stress en het brein. Een verademing, want veel boeken over het brein zijn zonder achtergrond kennis moeizaam te begrijpen en onprettig om te lezen.

Voor professionals is het boek ook zeer geschikt. Door de handige indeling van het boek is het makkelijk om een bepaald principe of model er weer even bij te pakken. Er staan zaken in rondom zintuiglijke verwerking, neurale netwerken en geheugen, overlevingsmechanismen en gedrag wat dit voor mij een zeer compleet boek maakt.

Prachtig aan dit boek vind ik dat het feitelijk blijft zonder dat dit afstandelijk en belerend overkomt. Je voelt je door Esther persoonlijk aangesproken en aan de hand genomen door het boek heen. Het is ook heerlijk dat Esther ervoor kiest om het brein niet te vergelijken met een computer zoals bijna altijd het geval is in boeken over het brein, maar gebruik maakt van herkenbare contexten.

Esther velt geen oordeel over het ontstaan van stressklachten, probeert je niet over te halen je leven te veranderen of gedrag aan te passen. In tegendeel, want Esther beschrijft stress niet als een collectieve beleving, maar als individuele bepaling met unieke klachten. Zeer terecht mijns inziens.

Veel schrijvers van brein boeken zijn tot in den treure bezig met de herkomst. Het populaire boek van Charlotte Labee blijft bijvoorbeeld hameren op de huidige maatschappij en social media en probeert je te leren stress te voorkomen. Esther lijkt te accepteren dat er zich stress in je lijf kan vestigen en richt zich daarom op de oplossing, want ermee leren leven hoeft volgens haar niet. Een prachtig verhaal met een prima onderbouwing, want Esther heeft haar boek gebaseerd op een waslijst aan bronnen.

Tot slot schrijft Esther over haar aanpak bij stressklachten, maar zonder dit aan je op te dringen en aan de hand van zeer waardevolle inzichten. Esthers stelling is dat er enkel iets in je leven kan veranderen als je hier de juiste motivatie voor voelt. Zij laat de beslissing aan jou om iets te doen met de klachten die je ervaart. Als je last hebt van stress en dit boek gelezen hebt, ben ik er echter van overtuigd dat je Esther zult bellen.

Meer recensies van Dina1984