Prachtige levensverhalen

em j ee 22 maart 2024
José Franssen verzamelde een heleboel levensverhalen, geschreven door Nederlandse ouderen. Ontroerende, grappige verhalen, maar vooral met zoveel levenservaring! Ze vertellen over het effect van het schrijven van hun eigen levensverhaal én verhalen van henzelf.
Dit boek kan ook gebruikt worden als voorleesboek voor ouderen.

José Franssen (1956) is andragoge en levensverhalendeskundige. Ze gaf meer dan dertig jaar biografische schrijfcursussen in creativiteitscentra, onderwijs en zorginstellingen. Ze publiceerde verschillende boeken over haar werk, onder andere 'Van vroeger' (1995) en 'In mijn koffer op zolder' (2008). Op haar site www.josefranssen.nl staan 52 oefeningen en 42 snipperberichten over haar methode. Over de zorg voor haar moeder publiceerde ze 'Hou me maar vast'.
www.josefranssen.nl
José Franssen was schrijfdocent aan creatieve centra en in zorginstellingen, voor jongeren, ouderen en mensen met depressieve klachten. De ‘koningin’ van het levensverhaal-schrijven doet het inmiddels wat rustiger aan, maar wil wel haar kennis overdragen. “Het is niet zo, dat de zware, droevige verhalen niet verteld mogen worden. Maar er is – in elk leven – zoveel méér. Het gaat om de balans. Vaak komen mensen om een bepaald verhaal, een bepaalde misstand soms, ‘nu eindelijk’ eens op te schrijven. Maar dat verhaal komt nog wel. Ik begin met veilige, kleinere, luchtige onderwerpen: oefeningen over je naam, een foto, een bijzonder kledingstuk of je eerste schrijfles. Ook belangrijk is dat alle oefeningen beginnen met een associatiefase: eerst zetten we de inspiratiekraan open. Dan komen er andere, nieuwe herinneringen boven. Verras jezelf.”
Bij je oefening ‘eerste schrijfles’ kwamen er allerlei herinneringen op van rond het zesde levensjaar. “De handeling van het schrijven roept heel oude herinneringen op. José: "Ik geef cursisten van dat ouderwetse schrijfpapier met dubbele lijntjes en soms zelfs een kroontjespen, een lap en een inktpot. En vrouwen schrijven dan natuurlijk ook hun meisjesnaam.”

Meer recensies van em j ee