Een filmisch, meeslepend boek

esmee-van-dravik 02 februari 2020
In de afstand tussen jou en mij volg je de 17e jarige mckenna tijdens de grootste uitdaging van haar leven. Na haar eindexamens besluit ze de wildernis in te trekken en het dagelijks leven achter zich te laten door de 3500 kilometer lange Appalachian Trail te lopen met haar beste vriendin, maar als deze net voor vertrek afhaakt besluit Mckenna de loodzware toch in haar eentje op de schouders te nemen, zonder dat ook maar iemand weet dat ze niet meer kan terugvallen op een ander. Op de route leert ze zichzelf kennen zoals nooit tevoren, en erkent ze de kracht van haar lichaam voor het eerst zoals deze echt is. Aan alle pracht komt echter een abrupt einde als ze samen met haar nieuwe compagnon Sam besluit van het pad af te wijken, wat drastische gevolgen heeft voor beide wandelaars.
Ik heb dit boek binnen een recordtijd uitgelezen, wat genoeg zegt over de meeslependheid van het verhaal en alle verschillende aspecten die dit opbouwen, want die heeft het zeker. Ten eerste laat het de onderschatte kracht van een jonge vrouw zien, en de afweging tussen een feministisch gedachtengoed en de angst voor seksuele intimidatie die bij ons vrouwen leeft. Dit maakte het voor mij dan ook een verhaal dat heel dicht bij kwam, óók omdat Mckenna en ik in dezelfde levensfase verkeren. De kracht die zij als persoon in zich had en uitstraalde naar anderen is zelf ook op zeer krachtige wijze beschreven in dit verhaal, en naast haar fysieke route is ook de route naar verandering van Mckenna's persoonlijkheid en gedachtengoed een centraal punt in dit boek geworden. De opbloeiende romance met wandelaar Sam had voor mij enig moment geen waarde gekend, maar enkele pagina's later viel dit allemaal op zijn plek. Naast spanning gaf dit namelijk ook een afspiegeling van het geluk dat een leven kan bieden, en de maatschappelijke verschillen tussen jongeren van eenzelfde leeftijd die hun opvoeding voortbrengt. In dit verhaal heeft Marina Gessner het ultieme gevoel van wat de lezer nodig heeft, en op welk moment, in de pen weten te vangen. Op enige momenten leek zij mijn wensen zelfs beter te kennen dan ik zelf, en dat is een hele prestatie. Een relatief langzaam en uitgepland, maar krachtig begin mondt uit tot een ware spanningsvloed op alle gebieden. Het is een boek dat geen vernieuwend concept met zich meebrengt (kijk maar naar het boek "Wild") maar het blaast de wandelverhalen een nieuw en jonger leven in, wat voor een reisboeken liefhebber als ik een waar geschenk is gebleken.
De afstand tussen jou en mij van Marina Gessner is krachtig, meeslepend en brengt veel maatschappelijke kwesties met zich mee waardoor het je zeker aan het denken zal zetten, toch biedt het daarnaast pure spanning en vermaak. Door de omschrijvingen van natuur en het moment wordt het gehele verhaal een filmische ervaring in je hoofd en lees je het in één zit uit.
Daarom krijgt dit boek 4/5 sterren van mij.

Voor meer reviews zie instagram: @girl_with_a_bookshelf_