Goed uitgewerkte geschiedenis van zowel een familie als een land

finton 27 oktober 2019
Koopman in de Gouden Eeuw is een historische roman over de opkomende republiek der Nederlanden en in het bijzonder de familie van graanhandelaar Marnix van Ditselaer.
In zijn rustige, aangename schrijfstijl neemt Arie de Ruiter je aan de hand en voor je het door hebt heb je werkelijk alle belangrijke gebeurtenissen van die periode achter de kiezen: de bouw van Amsterdam, de VOC, de worsteling met de slavernij, godsdiensttwisten, handel met de Oost, de schilderkunst. Wonderlijk dat er zoveel in één boek past, zonder dat het storend wordt. Daarbij ook nog eens een flinke portie familie intriges. Want zo kan je het boek ook lezen: hoe ver kan de invloed van één destructief persoon gaan op zijn directe - harmonieuze - omgeving. Schrikbarend ver, blijkt wel.
Arie de Ruiter heeft zich voor dit boek grondig gedocumenteerd. Slechts één keer kon ik hem op een historische onjuistheid betrappen: op pagina 401 gaat het over een pensioen, maar pensioenen zijn voor zover ik weet een 19e eeuwse uitvinding. Maar dat is natuurlijk spijkers op laag water zoeken. Ik was erg onder de indruk van deze roman, de personages zijn goed uitgewerkt, het verhaal loopt als een trein en er is een twist aan het eind die ik niet aan zag komen. Een regelrechte aanrader dus!