Ajax in crisis

Frans 12 januari 2024
Ik zag dit 144 pagina’s tellende boek op Kobo Plus en kon het (haha) niet nalaten om even te lezen. Onvoorstelbaar hoe het zo ongelooflijk mis kan gaan bij zo’n beursgenoteerd bedrijf waar miljoenen in om gaan en wat al jarenlang een trots bolwerk is.
Ajax-kenner Menno de Galan laat de teloorgang van de club beginnen bij het grensoverschrijdend gedrag van technisch directeur Marc Overmars. Als voetballiefhebber gaat je belangstelling in eerste instantie uit naar de prestaties op het veld en sta je er onvoldoende bij stil wat er allemaal achter de deuren van bestuurskamers gebeurt. De afgelopen twee was het daar een groot roddel en achterklap, elkaar de lief afsteken en vooral allerlei commissies en functies die elkaar hoofdzakelijk tegenwerken. Tijdens de Cruyff-doctrine was er weinig ruimte voor tegenspraak, maar toen was er in ieder geval duidelijkheid. Op dit moment ontbreekt die duidelijkheid volledig en lijkt de crisis nog lang niet achter de rug. Daarvoor staan er nog steeds veel te veel haantjes aan het roer.
Ik vond het wel een beetje te gehaast geschreven boekje.

Meer recensies van Frans