aangrijpend, maar niet sentimenteel

Frans Stüger 02 februari 2020
De 'De onschuld voorbij' begint met de paradijselijke jeugd van de 17-jarige hoofdpersoon Jeanne op Java: zij ontmoet daar haar grote liefde Floris, een vriend van haar broer Leo. We volgen het kabbelende leven van het gezin waartoe Jeanne behoort: haar ouders zijn van Nederland geëmigreerd naar Java, ivm de werkzaamheden van Jeannes vader. Dan breekt tweede wereld-oorlog uit en bezetten Jappeners Java. Al snel valt het gezin uiteen: de mannen moeten zich melden en even daarna worden ook de vrouwen geïnterneerd.
We lezen hoe de familie van Jeanne en Jeanne zelf het kamp proberen te overleven, ondanks de honger en martelingen die de geïnterneerden moeten ondergaan als zij de Japanse kampbewakers niet voldoende eer betonen.(Niet voldoende buigen voor de Japanner, of in de ogen kijken.) Jeanne raakt haar onschuld kwijt als zij moet toezien hoe een kampbewaker en zwangere vrouw met de kolf van zijn geweer in haar buik stoot.. Jeanne wil voor de vrouw opkomen, maar is verlamd door angst.
Als zij eindelijk bevrijd worden door de geallieerden, keren zij ontmoedigd terug naar huis. Zodra Jeanne thuis is gaat zij op zoek naar haar grote liefde Floris (haar vader en broer hebben de oorlog overleefd), maar van Floris is geen enkel spoor te vinden. Zou hij nog leven?

Dit op waarheid gebaseerde verhaal is door de auteur met een groot inlevend vermogen op papier gezet, zonder in sentimentaliteit te vervallen.
Een aangrijpende en vakkundig geschreven roman.

Frans Stüger

Meer recensies van Frans Stüger