Echte goodread

FransVanCauwelaert 18 oktober 2019
'De zwarte koning' is een echte goodread, ik heb het echt in één ruk uitgelezen! Het is lekker spannende fictie, maar dan wel gebaseerd op een van de meest boeiende intriges van de Belgische geschiedenis. Het is zo'n zeldzaam 'Google-boek', waarin je als lezer uitgedaagd wordt om historische info snel even te verifiëren (serieus, ging dat toen zo?) of er meer over te lezen (Dju, nooit geweten, shame on me!). Mike Kestemont biedt op deze manier dus een extra leeservaring die een heerlijke meerwaarde geeft.
Los van de gedurfde (want al veelbeschreven) maar zeer onderhoudende onderwerpkeuze, kent het boek prachtige beschrijvingen. Voor veel auteurs een valkuil, maar niet voor Kestemont die met vaardige hand op deze manier de nodige kleur weet toe te voegen. Omdat het boek in meerdere periodes speelt, is er niet echt een hoofdfiguur en derhalve vond ik vooral de schetsen over de Belgische regering in 1940 erg beklijvend. Je waant je bij de besprekingen!
De spanning zit er voortdurend goed in en als lezer mag je lekker meepuzzelen aan het plot. Ook verrassende wendingen ontbreken niet en dat maakt het geheel een dijk van een thriller.