godendrank ilja gort: leuk onderhouden boek om te lezen

gvalk 31 mei 2020
ik had nog nooit iets gelezen van Ilja Gort, wel zijn programma's over diverse wijnproeverijen in Frankrijk en Spanje gezien en die vond ik ook altijd erg leuk, dus toen het aanbod kwam om een boek van deze wijnkenner te lezen, greep ik die met beide handen aan.
Ik moet zeggen : het is me helemaal niet tegengevallen, integendeel het is een leuk onderhoudend boek, er gebeurt van alles en het eindigt gelukkig goed voor de hoofdpersoon die toch in zware moeilijkheden komt. Maar ook over het leven in Frankrijk wordt onderhoudend verteld door Il ja Gort, je ziet het zo voor je, dat Franse platteland met zijn kleine dorpjes. Ook over het chateau en de druiven wordt leuk verteld en natuurlijk ook over de diverse mensen daar op het platteland. Verder gooit Ilja er de nodige humor in.
Aanvankelijk dacht ik dat het een soort geschreven versie van "Ik vertrek" zou worden, de hoofdpersoon Abel wil met zijn vrouw Angela naar Frankrijk gaat om daar wijn te gaan verbouwen. Hij laat zich in het ootje nemen door de makelaar die hem van alles voorspiegelt wat naderhand vies tegenvalt. Niet alleen aan het chateau moet van alles gebeuren , ook de beloofde wijnopbrengst is niet wat hem voorgehouden werd, omdat de wijn van zijn druiven niet te drinken is. Maar hij komt op een lumineus idee als hij op een reis van Nederland terug naar zijn chateau in Frankrijk in het vliegtuig leest over een combinatie van weed en wijn, en hij besluit ook weed te gaan kweken en deze samen met de druiven te combineren tot een lekker weedwijntje, oftewel een godendrank zoals hij het noemt. Echter het kweken van weed loopt volledig uit de hand, ook door toedoen van zijn a.s. schoonzoon die hem steeds weer prest tot nog meer weed te gaan kweken. Op een gegeven moment is hij alleen nog maar weed aan het kweken. Dit valt in Nederland op en er wordt onderzoek ingesteld. Zijn schoonzoon heeft zich inmiddels opgewerkt tot een hasjcrimineel en wordt gezocht door de Nederlandse politie. Er komt een rechercheur vanuit Nederland naar Abel in Frankrijk om de zaak van de enorme weedopbrengsten nader te onderzoeken. Abel voelt nattigheid en wil nu van zijn weed af. Na tal van spannende belevenissen, o.a. een ontvoering van zijn dochter door de schoonzoon en bedreiging van zijn familie door diezelfde schoonzoon komt alles gelukkig toch nog goed door ingrijpen van die rechercheur. Alleen het eind, de epiloog vind ik wat snel in elkaar gezet, Abel mag de zgn. godendrank, een combinatie van weed en druiven toch blijven kweken van die rechercheur en leeft hij nog lang en gelukkig samen met Angela in zijn chateau op het Franse platteland.