Bloedprent: originele thriller!

In Bloedprent staat in eerste instantie een vriendengroep centraal, bestaande uit een aantal filmstudenten. In 1997 wordt, in het Gentse natuurreservaat Bourgoyen-Ossemeersen, een van hen vermoord. De misdaad wordt nimmer opgelost. Twintig jaar later wordt, tijdens filmopnamen op dezelfde locatie, opnieuw een lijk aangetroffen.

Het Gentse speurdersteam Brian De Meyer en Karen Verleyen krijgen de misdaad toebedeeld. Het blijkt echter geen sinecure de dader te achterhalen en antwoord te krijgen op de vraag of de twee moorden met elkaar te maken hebben.

“Eensklaps verstart de blik van beide mannen. Binnen hun gezichtsveld, op de nabijgelegen drassige weidegrond, zien ze een onrustwekkend tafereel. Ze zijn ontzet. Het levenloze lichaam van een zwartharige vrouw ligt geveld in een decor van grassprieten en bloesempluisjes.”

Zijn het in eerste instantie de studenten die centraal staan in het verhaal, die focus wordt langzaam maar zeker verlegd naar het Gentse politieteam. Het is vooral dat team waarin Bloedprent zich onderscheidt van andere thrillers. De rechercheurs zijn namelijk verre van ‘standaard’. Zij zijn geheel anders dan de politiemensen/rechercheurs die we normaliter in thrillers tegenkomen. Ze zijn goed in hun werk, maar daarnaast stuk voor stuk een beetje afwijkend qua gedrag en karakter. Dat zorgt evenwel met regelmaat voor amusante en humoristische gebeurtenissen en wendingen en maakt de personages zeer interessant.

“Ja, uw zoontje Oliver, een schattig baasje trouwens, wees ons erop. Hij wil koste wat kost weten wie of wat zich daar zou kunnen bevinden. De verbeelding van een kind is eindeloos. Maar met al wat hier gebeurd is, zou het wel interessant zijn om daar eens een kijkje te nemen.”

De originele aanpak van De Meyer is gewaagd, maar zeker geslaagd en dat heeft ook te maken met haar schrijfstijl. Sommige passages zijn haast poëtisch, waarbij aangemerkt moet worden dat er soms ook wat ongemakkelijk aangebrachte woorden te bespeuren zijn. Dat laatste is jammerlijk en onnodig aangezien een grondiger redactieronde dit had kunnen voorkomen.

De combinatie van spanning en humor is echter geraffineerd gecombineerd en nogmaals, dat lijkt wellicht gekunsteld aangezien die twee niet werkelijk bij elkaar lijken te passen, maar De Meyer verstaat de kunst om die twee compatibel te maken.

Over de auteur
Joke de Meyer (45) vertoefde als kind uren in Katoren, dwaalde rond in de gangen van de Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus en ging op gezette tijd langs bij mijnheer Tumnus voor een kopje thee. Het zijn deze wonderlijke ontmoetingen die verantwoordelijk zijn voor haar onvoorwaardelijke liefde voor de (jeugd)literatuur.

Uitvoering
Uitgever: Beefcake Publishing