intrigerend van begin tot einde

hermgoem 10 september 2019
Christophe Ono-dit-Biot weet in dit boek op wonderlijke wijze de verschillende aspecten van leven en dood te verwoorden. Op haast poëtische wijze weet hij de gedachten en gevoelens van César vorm te geven. Deze worden zo nauwkeurig beschreven dat je als lezer wordt meegesleurd in zijn emotionele rollercoaster. De perfect uitgebalanceerde woordkeuze van de auteur, die doorspekt is met verwijzingen naar de klassieke literatuur en geschiedenis, weet je als lezer te boeien doorheen het boek.
Je dwaalt mee naar prachtige plekken, van Italië tot Japan, die César bezoekt en die hem helpen in zijn zoektocht naar de zin van zijn leven. De band tussen vader en zoon wordt beschreven op een manier die haast niemand onberoerd kan laten. Ook de passages tussen César en Nana blijven intrigeren tot het einde. Je krijgt steeds honger naar meer, naar antwoorden.
Dit is een boek waar je lang over kan mijmeren. Ieder van ons herkent er wellicht iets in en het laat je reflecteren over leven, liefde en afscheid. Deze literaire parel kan je gerust nog enkele keren herlezen, al is het maar omwille van de zorgvuldig geselecteerde verwijzingen naar de Griekse mythologie.