Een boeiende zoektocht naar wie haar vader eigenlijk was en een poging zich te verzoenen met haar jeugd.

Ineke Buitendijk 19 november 2019
De titel van het boek maakt nieuwsgierig maar wordt in de proloog gelijk verklaard: “Ik kreeg hem niet dood” is een bestaande uitdrukking en wil zeggen dat er geen officiële registratie is van het overlijden bij het Centraal Bureau Genealogie.

Het boek geeft de geschiedenis weer van Lilian’s vader, die opgepakt is tijdens een poging om naar Engeland te vluchten, waar hij zich wilde aansluiten om tegen de Duitsers te vechten. De ruim twee jaar die hij daarna in diverse concentratiekampen doorbracht, en de impact daarvan op zijn verdere leven, wordt boeiend beschreven.

Maar vooral en bovenal verhaalt dit boek over de zoektocht van een dochter naar haar vader. Niet alleen naar waar hij begraven lig, maar ook naar wie hij eigenlijk was. Een poging om hem te begrijpen, en om zich te verzoenen met haar verleden, waarin die vader zowel fysiek als ook emotioneel hoofdzakelijk afwezig en afstandelijk was. Daarbij maakt zij ook gebruik van eigen dagboekfragmenten.

Als je dit boek gaat lezen in de verwachting dat het dus alléén gaat over de oorlog, zal het niet aan je verwachtingen voldoen. Ga je er meer open in, dan is het een bijzonder boeiend boek. Ik heb er van genoten.

Meer recensies van Ineke Buitendijk