Bijzondere vriendschap op een Zuid-Koreaans eiland

Ink28 06 september 2020
Dit fantastische boek over twee beste vriendinnen op het eiland Jeju in Zuid Korea is echt een aanrader. Het boek vertelt het verhaal over de unieke samenleving van Jeju waar de vrouwen de kost verdienen als diepzee duikers en de mannen voor de kinderen zorgen als zij op zee zijn.

De vriendschap tussen Young-sook en Mi-ja beschreven in het boek illustreert niet alleen het harde bestaan van deze zeeduikers maar beschrijft ook de heftige periode tijdens en na de Tweede Wereldoorlog op Jeju.

Lisa See vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Young - sook en neemt je mee in haar vaak harde leven. Ze maakt veel mee zowel in de zee als duiker als op het land als moeder en hoofd van haar gezin. Je krijgt het vanzelf koud als je de beschrijvingen van haar duiken in zee leest, maar de wereld onder water is fascinerend. En de beschrijving van de vriendschap en latere verwijdering tussen de twee vrouwen blijft het hele boek door prachtig.

Dit is het eerste boek van Lisa See wat ik heb gelezen, maar zeker niet het laatste!

Meer recensies van Ink28