Heerlijk frisse humor in een pakkend drama

Istvan Kops 20 oktober 2020
Enige tijd geleden heb ik dit fijne boek samen met Paula Heeger gelezen voor Millennial & Boomer.

Onze conclusies:

Paula: ‘Het is een tragikomisch verhaal, al met al. Ik vond Herman steeds sympathieker worden. Jij zei net dat hij het niet begrijpt dat mensen hem ‘anders’ noemen, maar naar mate het verhaal vordert krijgt hij meer zelfinzicht en begrijpt hij dat beter. De scènes met Jeanette dragen daaraan bij. Hij ziet ook wel dat het zo niet langer kan. Hij moet uit zijn schulp, zijn vertrouwde knikkerkamer, de wereld in. Op date gaan met Jeanette doet hij toch mooi maar even, ook al is het gênant.’

Istvan: Het is inderdaad een mooi verhaal waarin drama en humor elkaar op een fijne manier afwisselen. Daardoor werd het nergens te zwaar. Nancy Olthoff heeft daar vind ik een bijzonder fijne balans in gevonden. De leukste momenten vond ik persoonlijk de ontmoetingen van Herman met Machu Picchu de lama. Dat dier was eigenlijk de enige bij wie Herman zich écht op zijn gemak voelde. Die lama had wat mij betreft best nog een grotere rol mogen hebben. Hoe dan ook denk ik dat het verhaal van de Achtbaantester me nog wel even bij zal blijven. En dat is zeker een compliment waard.’

Voor de volledige recensie zie:

Meer recensies van Istvan Kops