Jack Coenen 13 mei 2014
Ditmaal staat er niet "literair" op de kaft, maar verdenk ik het boek er wel van een literaire thriller te zijn. Vogelman staat vol met vreemde zinnen waarbij ik na drie keer lezen nog niet begrijp wat er bedoeld wordt. Dit debuut van Mo Hayder had wat mij betreft nooit uitgegeven mogen worden. Ik heb me er met moeite doorheen geworsteld. Hayder kan gewoonweg niet schrijven. De plot is erg cliché en bestaat uit het bekende rijtje: seriemoordenaar met vreemde modus operandi en medische achtergrond, copy-cat, politieonderzoek, romance en apocalyptische eindscene. Precies hetzelfde als De Chirurg van Tess Gerritsen alleen met dit verschil dat Tess wél kan schrijven en een spannende sfeer weet op te roepen. Vogelman is kortom een afrader.

Meer recensies van Jack Coenen