Baas in eigen bieb

Jacques Zuiderwijk 26 augustus 2023
Wat is het toch geweldig een nieuwe minibieb, een nieuw boek, een nieuwe schrijver te ontdekken! Als ieniemieniebibliotecaris/minibiebbeheerder van Ieniemienie Frie Bieb ’t Lien in Leidschendam (sinds 21 augustus 2017) kreeg ik op Facebook een tip over een voor mij volstrekt onbekende titel/schrijver. Het sprak mij meteen aan: dit moest ik in handen krijgen en lezen! Snel in bezit en echt in een keer uitgelezen! Wat een leuk, zeer vermakelijk, boekje, deels autobiografisch, deels fictie. Soms weet je als lezer even niet meer wat fictie en non-fictie is en word je even op het verkeerde been gezet. Bestaat die Mats Malen eigenlijk wel? Of is het gewoon een verzonnen karakter? En heeft Paul Bersee stiekem toch zelf al die minibiebs bezocht en van commentaar voorzien?
Als lezer, minibiebbeheerder en minibiebbezoeker is deze tragikomische novelle zo herkenbaar. Wat is het dan prachtig dat er iemand is als de schrijver Paul Bersee een ode, eerbetoon, schrijft over het zoeken, vinden, bezoeken, fotograferen, recenseren, bezitten van een minibieb. Het verhaal over twee jongens van dezelfde school met een totaal verschillende achtergrond, een ander verleden en dus ook ander leven en toekomst die elkaar toevallig ontmoeten in het heden. Het toeval is ook nog eens, heel geraffineerd, het vinden van twee boekjes (‘Matchpoint Utrecht-Oost’ en ‘Lauwe thee’ van, wie anders dan, Paul Bersee) in een minibieb en het daardoor schriftelijk benaderen van Paul Bersee door oud-klasgenoot Mats Malen. Natuurlijk gaat het schoolverleden over lezen, over voorlezen. Naast het langzaam ontwikkelende grappige verhaal met flashbacks is het boekje doorspekt met leuke wetenswaardigheden over het ontstaan in 2009 van de eerste minibieb, over de explosieve groei van minibiebs over de hele wereld, als paddenstoelen, dus ook in Nederland, over alle verschillende kastjes met al hun benamingen, over het voor de eerste keer open doen van zo’n kastje, het ontdekken, fotograferen, becommentariëren, het vinden van een boek, een nieuwe nog onbekende schrijver die al een heel oeuvre heeft opgebouwd. Allemaal zo ontzettend herkenbaar als lezer, minibiebbezoeker, minibiebbeheerder. Ik ben een beetje als Mats Malen. Ik heb een minibieb, ik bezoek, fotografeer minibiebs en ik ga zelfs een grote stap verder. Ik maak ook alle minibiebs en kinderzwerfboekstations in Nederland zichtbaar op 1 kaart via Google My Maps:
Paul Bersee schreef in 2018 al een enthousiast verhaal over een minibiebtocht,; wat hij knap verwerkt als tweede hoofdstuk in dit 144 pagina’s tellende boek wat hij schreef in augustus 2020, uitgegeven in maart 2022. In dat eerste verhaal 2018 heeft hij het er over dat door heel Nederland er ongeveer 900 miniatuur bibliotheken zijn. Ik kan jullie vertellen dat er medio augustus 2023 er meer dan 9.628 zijn. Ik heb er een half uur geleden (26-8-2023 0m 19.00) weer eentje toegevoegd. Waarschijnlijk worden dat er zeker 10.000.
Keurmeester minibiebbezoeker en minibiebbeheerder Mats Malen bezocht zeker 100 minibiebs tussen Haarlem en Leiden. Alle 100 foto’s staan op cover, achterzijde en in de binnenkaft. Aan het eind van het verhaal ‘De minibieb van Mats Malen‘ staan ook alle adressen. Zoals Paul Bersee zelf aan het eind schrijft: “Toch is het niet ondenkbaar dat er na het inleveren van het manuscript minibiebs zijn opgeheven of juist zijn bijgekomen. Zo gaat dat met minibiebs” Die ga ik dus wel allemaal checken, opnemen op mijn minibiebkaart en misschien ook in de toekomst bezoeken.
Tot slot: dit boekje smaakt naar meer! Ik heb genoten van dit boekje. Paul Bersee heeft nog 9 boeken vol geschreven! Misschien vind ik ze ooit in een minibieb, of ik koop ze gewoon, maar ik ga ze wel lezen! Wordt vervolgd….

Meer recensies van Jacques Zuiderwijk