Vlot geschreven verhaal over ware gebeurtenissen.

Jeanette Blaauw 20 juli 2019
Eric Wewerinke schreef dit verhaal op basis van een ware geschiedenis die hij zelf heeft meegemaakt. Hoofdpersoon Tim krijgt een mooi en wat onwaarschijnlijk aanbod van de succesvolle zakenman Robert.: als hulp meezeilen van Nederland naar Corfu. Ook Julia, die Tim kent van een eerdere vakantie, is door Robert gevraagd mee te varen. Ook zij heeft geen zeilervaring. Gedurende de reis blijkt dat veel van wat Robert zegt, niet klopt. In Portugal zouden ze Robert ‘s kinderen oppikken en zou Tim weer naar Nederland gaan. De kinderen zijn er niet en ze varen verder, met Tim nog steeds aan boord. Robert, de succesvolle zakenman, heeft geen geld en moet geld lenen van student Tim. Robert zou Julia tevoren niet gekend hebben, maar dat blijkt niet waar te zijn. Of toch wel? Julia geeft hier geen duidelijkheid over. Zij blijft een wat vaag figuur, wil de kool en de geit sparen terwijl Tim toch wel wat steun kan gebruiken in een aantal zeer vreemde en bedreigende situaties. Robert ontpopt zich als een onvoorspelbare en gevaarlijke fantast.
Het boek is vlot geschreven. Als je wilt, heb je het in 1 dag uit. Om de spanning er wat in te houden heb ik af en toe het boek weggelegd zodat ik er niet te snel doorheen was. Je blijft wel met vragen zitten: was Julia echt nooit eerder met Robert gaan zeilen? Hoe is hun werkelijke verhouding? Wat drijft Robert en wat is waar van wat Julia’s vader achteraf over Robert vertelt?
De karakters ontwikkelen zich niet echt gedurende het verhaal, reden waarom ik 3 sterren geef.

Meer recensies van Jeanette Blaauw