oorlog brengt verandering

Het boek de vuurstorm mocht in lezen voor de leesclub. Het boek gaat over Max Heller een defectief uit Dresden. Het boek speelt zich af aan het eind van de tweede wereldoorlog. Als het luchtalarm zwijgt wordt er een jonge vrouw gevonden die op een gruwelijke wijze om het leven is gekomen. Al snel blijkt het te gaan om een seriemoordenaar. Max deze moord koste wat het kost oplossen. Dit neemt zijn chef een ss-officieer niet in dank af.

Het boek is verdeeld in verschillende tijdszones. De bombardementen van de Engelsen worden heviger en de Russen komen steeds dichterbij. Het boek heeft een fijne schrijfstijl, dit maakt het boek snel te lezen. Het verhaal wordt spannend gemaakt, omdat je wilt weten wie deze moorden op zijn geweten heeft. Aan het einde van het verhaal blijkt de moordenaar dichterbij te zijn dan je zelf zult denken. Deze twist kwam voor mij als een complete verassing.

Het verhaal is realistisch geschreven, voor mij leek het alsof ik zelf de oorlog meemaakte. Zo blijkt dat de mensen in Dresden een zwaar leven hadden in de oorlog. De schrijver heeft zich echt verdiept in de oorlog en dit geeft het verhaal naar mijn mening meer diepte. Het boek is een aanrader voor mensen die van trillers houden en geïnteresseerd zijn in de tweede wereldoorlog.

Meer recensies van Jeanine Leerkotte