Recensie panter

Jenthe23 08 juni 2021
Als eerst wil ik bekennen dat Panter mijn eerste grafic novel was die ik heb gelezen. Ik kan het dus nog niet vergelijken met andere boeken. Toch vond ik het een mooi boek met een serieus onderwerp. Kindermisbruik is volgens mij een moeilijk onderwerp om een boek over te maken, en ik vind dat Brecht Evens dit op een heel speelse, maar ook serieuze manier heeft aangebracht. Ook gaat het boek niet alleen over misbruik, wat Brecht Evens ook in een interview heeft laten vallen. Hij zei dat panter geen pleidooi van kindermisbruik is, waar ik ook helemaal mee akkoord ga. Het word ook niet specifiek in het boek vermeld dat het misbruik is, als je het niet door hebt zal je er volgens mij niet een zien dat het over misbruik gaat. Ikzelf wist het omdat iemand het mij had verteld. Ook ikzelf zou er anders zelf niet zo over nagedacht hebben. Maar ik denk dat misschien andere mensen wel door hebben dat panter iets te lief doet tegen Kristientje na de eerste pagina's. Ik vond het boek niet ingewikkeld en alles werd ook zeer duidelijk met de kleurrijke tekeningen van Brecht Evens. Ik vind het speciaal dat hij met leuke prentjes toch ook een serieus onderwerp kan aankaarten. Ik vind het boek zeker een aanrader, het leest vlot. Je hoeft niet echt na te denken over het boek, en word op één of andere manier ook vrolijk van de tekeningen, ook al gaat het soms over misbruik.