Trash

Jetderuiter 14 juli 2023
Trash, geschreven door Andy Mulligan, is een aangrijpend verhaal over drie jongens die leven op een vuilstort plaats. Om hun dagelijkse kost te verdienen moeten ze het vuil sorteren. Als op een dag één van de jongens een tasje vind verandert hun hele leven. Ze moeten de corrupte politie ontvluchten en het raadsel oplossen, de jongens komen in gevaarlijke situaties terecht.

Het verhaal geeft een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in arme landen, hoe de enorme hoeveelheid arme mensen daar moeten leven onder een aantal superrijke.
Het verhaal was ook zeker niet saai geschreven, het gaf een perspectief van meerdere personen, waardoor het verhaal erg duidelijk was.
Het verhaal stond in een soort verslagvorm, dit gaf een unieke draai aan het verhaal maar paste er zeker goed bij. Wel stond er aan het begin van iedere paragraaf; “Dit is (…) weer” of iets anders in die trant, dit vond ik persoonlijk wat raar lezen, maar het is wel begrijpelijk waarom de schrijver het gedaan heeft.

De schrijver heeft in het verhaal een mooi stukje cultuur verwerkt, bijvoorbeeld de dag van de doden, maar ook het straatbeeld en een aantal andere cultuurkenmerken.

Alles bij elkaar genomen is dit zeker een aanrader, het geeft een duidelijk beeld en is zeer aangrijpend.

Meer recensies van Jetderuiter