Inspiratie bij herontdekking van essenties in onze verwarrende wereld

A de Hoop 24 november 2021
Het boek ‘Wie kies je om te zijn’ is een inspirerende beschrijving van auteur en multitalent Roek Lips. Deze turbulente tijd roept allerlei vragen op. Vragen als: waar gaat het in het leven om, wat betekent het om mens te zijn, wie ben ik? En ook: waar gaat het heen in deze wereld, nu eigenlijk niets meer vanzelfsprekend is, wat moeten we vrezen, wat mogen we hopen, en wat kunnen we verwachten.
Essentiele vragen die niet makkelijk te beantwoorden zijn. In zijn persoonlijke zoektocht heeft hij inmiddels meer dan 140 meer of minder bekende Nederlanders met een variëteit aan achtergronden (o.a. wetenschappers, kunstenaars, denkers en doeners) gesproken. Dat leverde prachtige, originele perspectieven op. Op verschillende platforms zijn deze gedachten gedeeld (o.a. te bekijken op www.nieuweleiders.nl; of te lezen in dagblad Trouw, bij te wonen op festivals en in het theater). En steeds zijn de reacties lovend, omdat ze stimuleren tot persoonlijke reflecties. Zo ook dit boek, waarin inzichten uit 53 gesprekken zijn gepubliceerd met Ahmed Aboutaleb, Youp van ’t Hek, Vincent Icke, Claudia de Breij, om er maar een paar te noemen. De gesprekken zijn ingedeeld in 5 delen, en elk deel begint met een persoonlijke essay. Niet met de intentie om definitieve antwoorden te geven, maar steeds aan te zetten tot eigen keuzes van de lezer op de vraag ‘Wie kies je om te zijn’.
Het is niet zomaar een boek om van kaft tot kaft te lezen, de bijzonder leesbare schrijfwijze nodigt uit om heerlijke in te grasduinen en stimuleert tot persoonlijke gedachten en keuzes over een nieuwe tijd.