Anne en het rechtssysteem

Joeba 31 juli 2019
Wat een aangrijpend boek!
Hans Faber heeft op een hele overzichtelijke en begrijpelijke manier een kijk gegeven in de zoektocht naar Anne, het afscheid van Anne en de nasleep die de moord op Anne heeft veroorzaakt.
De hoofdstukken zijn ingedeeld op datum wat het overzichtelijk maakt om te lezen. Het laat ook heel duidelijk het verloop van de gebeurtenissen zien en hoe veel tijd er tussen bepaalde gebeurtenissen zit. Ook heeft Hans mooi de balans gevonden tussen emoties en feiten. Het leest erg prettig.
Tijdens het lezen over de zoektocht naar Anne leefde ik erg mee en had ook ik de hoop op een goede afloop. Het gevoel van hoop was overheersend in het eerste deel van het boek. Heel mooi om te lezen dat mensen alles lieten vallen om mee te helpen zoeken naar Anne en dat er een gecoördineerde organisatie ontstond die de zoektocht voerde in samenwerking met de politie. Helaas heeft alle moeite Anne niet kunnen redden.
Vervolgens wordt het afscheid van Anne omschreven. Moeilijk om te lezen en een kort gedeelte van het boek. Mooi om wat meer te lezen over de band tussen Anne en haar broertje. Erg emotioneel en persoonlijk. Hans is hier gelukkig niet te diep op ingegaan.
Dan de nasleep van de moord op Anne. Niet alleen de emoties van de nabestaanden, maar ook het verloop van de rechtszaak worden omschreven. Moeilijk om te lezen dat er dingen niet goed zijn gegaan bij de eerdere veroordeling van Michael en bij de instelling waar hij op het moment van de moord verbleef. Een emotioneel moment als Wim meegenomen wordt door de politie naar de plaatsen waar Michael Anne mee naar toe genomen heeft en te horen krijgt wat er met Anne gebeurd is. En dan laat Hans nog veel details weg ook. Ongelooflijk waartoe sommige mensen in staat zijn.
Vervolgens eindigt het boek met een nawoord van de vader van Anne, Wim. Ik vond het interessant om eens te lezen op welke manier slachtofferhulp verleend wordt en hoe Wim dit heeft ervaren. Ook heeft het stuk van Wim mij en met mij vele anderen doen nadenken over ons rechtssysteem en dan met name over tbs. Hoe heeft ons rechtssysteem zo kunnen falen dat er zoiets verschrikkelijks gebeurt als de moord op een jonge vrouw? Onbegrijpelijk maar toch iets inzichtelijker gemaakt door het objectieve en onafhankelijke onderzoek van Wim.
Wim heeft een hele andere schrijfstijl dan Hans, het is wat zwaarder, minder luchtig, geschreven. Na een paar pagina's was ik hieraan gewend en stoorde dit niet meer. Ik heb bewondering voor Wim dat hij zijn woede heeft kunnen inzetten ter voorkoming van zoiets verschrikkelijks in de toekomst. Een goede afsluiting van het boek die je aan het denken zet, en dat is volgens mij ook precies de bedoeling.
Dit boek blijft mij voor altijd bij.

Meer recensies van Joeba